In twee artikelen wil ik de mantelzorg van vroeger en nu belichten. Hebben de kerken opnieuw een taak te vervullen in onze maatschappij? En wat betekent dit.

Als er een paar mensen bij elkaar zitten bij een verjaardagsfeestje of tijdens een koffiepauze dan wordt er al gauw gesproken over het weer en de crisis. Over het weer raak je niet zo snel uitgepraat, maar er iets aan veranderen kun je niet. Over de crisis en de gevolgen daarvan kun je het ook eindeloos hebben maar kun je er iets aan veranderen? Nee of toch misschien wel. Er moet wel het een en ander veranderen maar wie moet dat doen? 'De regering natuurlijk', zeggen veel mensen. Of kunnen we er zelf ook iets aan doen.

Tim Keller, stichter en predikant van de Redeemer Presbyterian Church in New York, heeft weer een nieuw boekje het daglicht doen zien. Het heet Bevrijd van jezelf en heeft als ondertitel: De weg naar echte christelijke blijdschap.

Gevoel van eigenwaarde, wie vindt dat nou niet belangrijk? Kun je er teveel van hebben, of te weinig? En hoe zou je leven eruitzien als je je er niet mee bezighield op de één of andere manier? Als  je je niet druk maakte over de vraag hoe je waardevoller en belangrijker kunt worden of hoe je kunt voorkomen om in onbeduidendheid ten onder te gaan. Heel wat op zichzelf prachtige persoonlijke kwaliteiten en zaken worden ingezet om maar van waarde te zijn. Behulpzaamheid,  gewetensvolheid, leiderschap, gerichtheid op vrede, succesvol zijn, om maar wat te noemen. We gebruiken ze om ons ego wat op te pimpen.

Galaten 5, 24: Liefde, blijdschap, vrede, zelfbeheersing… Hoeveel mensen zijn daarnaar niet op zoek in onze tijd. Moge God het werk van alle psychologen en therapeuten rijk zegenen. Maar is het mogelijk dat deze prachtige krachten ook in de kerk door het werk van Gods Geest ontstaan? Dat mensen vol innerlijke pijn en onvrede er zo uit gaan zien? Een serie korte artikelen.

Het leven kan niet zonder wetten en regels. Verkeer van rechts heeft voorrang. En leraren moeten precies opgeven hoeveel huiswerk er gemaakt moet worden. En we spreken nauwkeurig af wanneer we samenkomen als gemeente. En dan hoort iedereen er te zijn.

Ik was u aan het vertellen over broeder De Lange in mijn tweede gemeente. Hij kon schelden en tieren als geen ander. Maar er begon wat te veranderen. Ik nam met hem de Catechismus door. De tijd van zijn schelden werd al korter. Na het eerste half uur – zijn vrouw en ik hielden hem daar aan – werd het twintig minuten. Daarna een kwartier. Tenslotte hield het schelden op en kreeg ik meer tijd om met hem en zijn vrouw een fijn geestelijk gesprek te hebben over onze enige troost in leven en sterven: het eigendom van Christus te zijn. Soms werd hij zo klein daaronder, dan greep hij mijn hand en schreide als een klein kind. De bonk van een zeeman had een hart van goud!

Ds. L. H. Oosten heeft een aantal momenten uit de kerkgeschiedenis van Friesland beschreven. Zijn boekje geeft ook meer dan een beschrijving. Het roept op tot een zuivere prediking van het Woord. Friesland schreeuwt, aldus de predikant, om het evangelie.

Zendeling onder Friezen, zo werd Eligius genoemd. Hij werd in 650 aangesteld. Zijn gebied was veel en veel groter dan de huidige provincie Friesland. Er werd gesproken over Groot-Friesland. Daarbinnen lag ook Utrecht, waar de Angelsaksische bisschop Willibrord (± 658-739) zijn zetel kreeg: aartsbisschop van de Friezen. Een van diens medewerkers, Wulfram, breidde zijn werkgebied uit tot Medemblik. Hij heeft veel Friezen gedoopt.

Commentaar

  • Nieuw leven 2024-04-19 17:47:34

    In januari begint het al: het wordt weer langer licht en de sneeuwklokjes gaan bloeien, en even...

  • Post 2024-04-06 07:36:05

    De laatste tijd valt het mee, maar het komt regelmatig voor dat de post wat vertraging heeft....

  • Lijdenstijd 2024-03-23 18:53:26

    Met de lijdenstijd lijkt onze samenleving niet uit de voeten te kunnen. Hoe anders is dat met...

  • Leipzig en Navalny 2024-03-07 19:01:01

    Vorige week waren mijn vrouw en ik een paar dagen in het voormalige Oost-Duitsland op bezoek bij...