Kracht in je denken
De ondertitel van het boek « cursief » Kracht in je denken « einde cursief » van Joyce Meyer luidt: 12 « cursief » power thoughts « einde cursief » voor de strijd in je denken. Dit klinkt nogal Amerikaans. Bij zo’n boek moet je al gauw denken aan therapie van cognitieve aard. Aan de slag gaan met je denken. En dan op christelijke leest geschoeid. Gelukkig gaat Meyer wat dieper dan enkel wat vervangende gedachten aan de man/vrouw brengen.
Dit boek kan in elk geval helpen om je bewust te worden van je eigen gedachten en ze eens opnieuw te bezien in bijbels licht. Gedachten hebben erg veel invloed op hoe wij ons voelen. Ook Paulus roept ons op ons denken te vernieuwen. Dat vereist een activiteit van onszelf. Hoe vaak zijn we negatief ingesteld? We denken: ik heb het saaiste werk dat je maar kunt bedenken. Of: ik zou beter behandeld moeten worden, ik heb te weinig geld. Of: ik ben niks waard. Ik kom te kort. Laten we vooropstellen dat we verantwoordelijk zijn voor onze eigen gedachten! Wij zijn de bedenkers, ook al gaan bepaalde gedachten inmiddels vanzelf, als steeds weer opnieuw draaiende cassettebandjes. We creëren met onze gedachten ook zelf onze werkelijkheid(sbeleving).




Vijf jaar geleden hebben mijn vrouw en ik een reis naar Israël gemaakt Graag wilden wij ook eens een reis naar Rome maken, de stad waar Petrus en Paulus de gelovigen opzochten, hen onderwezen en bemoedigden. Maar wanneer? Zo nu en dan spraken we hierover met onze kinderen. Onze jongste dochter kwam onlangs met het idee samen met hen te gaan. Dat was niet aan dovemansoren gericht.
Waarom voelt God soms zo ver weg? Waarom is geloven niet wat makkelijker? Waarom verliezen zoveel mensen hun geloof? Waarom twijfel je? In het boek ‘De stilte van God’ gaat schrijver Reinier Sonneveld in op onder andere deze vragen. ‘Waarom geloven zo moeilijk is’, zo luidt de ondertitel van het boek.
In het vorige artikel kwamen karakterzonden aan de orde. Neigingen zoals trots, jaloezie en gierigheid. Het zijn de zogenaamde hoofdzonden waarover de oudchristelijke kerk sprak. In dit woordgebruik is zonde niet zozeer een ‘ding’, iets dat je doet, maar een manier waarop je in het leven staat, een manier van (over)leven. Kunnen we van deze diep ingebakken, egoïstische neigingen los raken?