We kunnen er wat van: over het weer praten. En zeker deze dagen is ‘het weer’ hét gespreksonderwerp. ‘Het blijft maar koud, hè?’ ‘Witte Pasen, dit jaar; nog kouder dan afgelopen Kerst’. ‘Alleen uit de wind is het lekker’. Vogels die 4000 km deze kant op zijn gevlogen kunnen niet genoeg voedsel vinden. Meer dan genoeg mensen die geveld zijn door griep of vergelijkbare verschijnselen. En dat ook langdurig blijven – omdat het zonnetje maar niet echt gaat schijnen. We konden al prima met elkaar over het weer praten maar nu zeker!

En gisteren – eerste Paasdag – zongen we met de kinderen in de kerk: Weet je dat de lente komt! Een couplet dat een aanloopje is naar het volgende: ‘Weet je wel dat Jezus leeft, Jezus leeft, Jezus leeft. Weet je wel dat Jezus leeft, Hij is opgestaan.’ Zo is het weer van deze dagen een interessant beeld geworden voor de belofte die ligt opgesloten in de opstanding van de Here Jezus Christus. De belofte! De lente komt. En de werkelijkheid van Jezus’ opstanding zal zich ooit aan ons helemaal openbaren.

Op de agrarische hogeschool in Dronten spreek ik met vierdejaarsstudenten over beroepsethiek. We doen dat in groepjes van ongeveer acht studenten van verschillende opleidingen. Vaak zijn het indringende gesprekken. Studenten vertellen elkaar over ethische dilemma’s die ze later in hun beroep denken tegen te komen. Hoe ze dan zullen handelen en vooral waarom. Mijn rol als docent is om door te vragen, zodat ze het achterste van hun tong laten zien.

Vaak stel ik de vraag: Wat zit bij jou achter de keuze die je maakt, op basis waarvan maak je die keuze, welke waarden zijn kennelijk voor jou belangrijk?

Antwoorden op die vragen zijn niet zo gemakkelijk. Het zijn vragen waar een mens over na moet denken. Dat geldt voor de studenten in Dronten, dat geldt voor iedereen.

Zoals in de Joodse godsdienst Pesach het grootste feest is, zo is dat ook het geval in de christelijke traditie. Al zal de volksdevotie misschien eerder voor Kerst stemmen. Wie echter naar de oosters-orthodoxe kerken kijkt, ontdekt dat het Pasen daar het belangrijkste feest is, en ook zo door het kerkvolk wordt gevierd. Aan twee zaken valt dat af te lezen. Eerst aan de functie en inhoud van de ikoon. Vervolgens aan de vorm en inhoud van de viering zelf. Dan blijkt dat er heel wat meer aan de orde is, dan wij veronderstellen.

Hoe wordt in Jeruzalem Paasfeest gevierd? Ds. C. J. van den Boogert was vanaf 1995 tot en met 2000 predikant voor de evangelieverkondiging onder Israël. Hij heeft verscheidene keren een joodse Pesach meegemaakt en schrijft over wat hij daarvan heeft meegekregen. De viering van de sederavond en het verbranden van chameets hebben diepe indruk gemaakt.

Paasfeest vieren in Jeruzalem heeft iets heel bijzonders, vooral als het joodse Pesach en het christelijke Pasen in dezelfde week gevierd worden. In dezelfde week de sederavond, de avond waarop men de geschiedenis van de uittocht vertelt, meevieren bij een joods gezin of in een Messiasbelijdende gemeente. En dan op de paasmorgen in de graftuin samenkomen om bij het open graf de opstanding van Jezus te vieren.

Commentaar

  • Zingen in de eredienst (2) 2024-07-25 18:25:50

    Vorig jaar schreef ik over het zingen van psalmen en liederen in de eredienst. Iemand sprak me...

  • Verslavingen 2024-07-12 17:57:04

    Ruim een op de vijftien jongeren gokt weleens online, zo blijkt uit een onderzoek van het...

  • All Nations 2024-06-28 17:42:30

    Vorige week was ik met een groep studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn bij All...

  • Op weg naar de GS 2024-06-15 10:09:55

    Als dit kerkblad verschenen is, is het bijna zover dat de Generale Synode bijeen komt in...