{mosimage}In dit artikel gaat het over de middagdienst op zondag. De gemeente komt op zondag tweemaal samen. Dat is onder ons de regel. Voor de hoofddienst van Woord en sacrament. Dat is een plechtige viering. Een echte eredienst. De middagdienst draagt een ander karakter. Daar is aandacht voor de kinderen, gelegenheid voor dialoog met het karakter van het leren, het onderwijzen van de belangrijkste zaken uit de Schrift en belijdenis. Zo is het nu vijf eeuwen sinds de Reformatie.

Er is wel verandering te constateren. Het bijwonen van de middagdienst is minder geworden. Die ontwikkeling heeft verontrustende vormen aangenomen. Kerkenraden breken zich het hoofd er over. Hoe moet het met de middagdienst als er zo weinig zijn? Kunnen we die ontwikkeling keren? Zijn er oplossingen voor? Ik denk van wel. Welke oplossingen zijn er? Ik zie er twee. Allereerst de aandrijving om te gaan. Vervolgens de aantrekking om de middagdienst mee te beleven.

{mosimage}Begin dit jaar mocht ik in de CGK van Dronten een verhaal houden over ‘Gemeente en echtscheiding’. In twee artikelen geef ik een bewerkte versie van deze lezing. In het eerste artikel gaat het vooral over de plek van de gescheidenen zelf en hun kinderen in de gemeente. In het tweede komt de vraag aan bod: is de gemeente een veilig vangnet voor gescheiden mensen en hun kinderen?
‘Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ Maar wat niet mag, gebeurt toch. Ook in de kerk vinden regelmatig echtscheidingen plaats. Dat heeft grote impact op hun levens. Als er kinderen zijn, zijn deze in echtscheidingssituaties bijzonder kwetsbaar. Scheiding van ouders heeft veel negatieve gevolgen voor de kinderen. Het is daarom van belang de pastorale zorg aan kinderen van gescheiden ouders in de gemeente van Christus vorm te geven. In gesprekken met ambtsdragers en pastorale medewerkers kwam op dit onderwerp een stuk verlegenheid naar voren. Verlegenheid t.a.v. de kinderen bijvoorbeeld. Meestal is de zorg gericht op de ouders en niet op de kinderen. Ook voelen kerkenraden zich soms gedwongen partij te kiezen en uitspraken te doen over gelijk en ongelijk. Er kan ook tucht worden toegepast, mensen worden van het avondmaal afgehouden. Dat kan (!) ook een middel zijn om de eigen onmacht te verbloemen. In elk geval: de kerk heeft een belangrijke pastorale taak in echtscheidingssituaties, naar ouders en kinderen toe.

{mosimage}De bron van echtbreuk is de genotzucht. Genotzucht verzwakt het lichaam. Het verslapt de zenuwen van de ziel en verkwist het vermogen. Het verbrandt als een onuitblusbaar vuur alles wat het maar aanraakt. Het laat niets in het mensenleven intact. Aldus Philo van Alexandrië in zijn verklaring van de Tien Geboden, die onlangs in een Nederlandse vertaling is uitgekomen.

Deze verklaring van de Decaloog is tweeduizend jaar geleden voor het eerst gepubliceerd in Alexandrië. In die tijd was Alexandrië een wereldstad, vergelijkbaar met Rome. Er woonden veel joden, meer dan in Jeruzalem. In Jeruzalem woonden toen ongeveer honderdduizend joden, maar in de stad aan de monding van de Nijl zo'n driehonderdduizend.
Een van hen was Philo van Alexandrië. Over zijn leven is niet veel bekend. Wel is bekend dat hij afkomstig was uit een voorname joodse familie. Zijn familie onderhield contacten met het koningshuis van Herodes. Verder weten wij dat hij rond het jaar 40 na Christus een bezoek aan Rome heeft gebracht. Hij was toen de leider van een joodse delegatie. Deze delegatie heeft bij de Romeinse keizer Caligula gepleit voor meer vrijheden voor de joden. Ze vroeg met name vrijstelling van de verplichting tot het brengen van goddelijke eer aan de keizer.
Ondertussen zijn de tijden weinig veranderd. Enige maanden geleden kwam een delegatie joden naar Den Haag om ook te pleiten voor meer vrijheid. Zij vroegen toestemming een gebruik dat zij al honderden jaren kennen, te mogen voortzetten.

{mosimage}Het Kerkblad voor het Noorden heeft een eigen jeugdredactie, die wekelijks de achterkant van het Kerkblad verzorgt. Een vast onderdeel is het prikbord. Een plek waar over het algemeen jeugd-, crosspoint-, opendeur-, blessed2be-, praisediensten of hoe ze ook maar mogen heten, worden aangekondigd. In deze diensten zie je veel jongeren, een aantal van hun ouders en hier en daar een grijs koppie. Maar de kerk zit wel vol, wat komt door de grote toeloop van jongeren ook van buiten de eigen kerk. Maar de volgende week zondagmiddag? Waar zijn al die jongeren nu? Hoe krijg je jongeren, die massaal de jeugddiensten bezoeken zo ver, dat ze ook de reguliere kerkdiensten gaan bijwonen?

Bovenstaande vraag kwam bij de redactie op tafel. Best lastig om daar een antwoord op te geven. Een tiental jaren terug ontstonden er op diverse plaatsen jeugdkerken. Grote groepen jongeren uit allerlei kerken kwamen op deze maandelijkse diensten in sport- of veilinghallen af. Alles wat binnen traditionele kerkmuren niet mocht, zoals drumstel, bands, video’s, drama, gospel, enzovoort, kreeg hier een plek. Toch hebben de jeugdkerken het niet lang vol gehouden. Na verloop van tijd verdwenen de jeugdkerken weer als gevolg van teruglopende bezoekersaantallen en onvoldoende vrijwilligers. Het nieuwe ging er snel weer af.

{mosimage}God is trouw aan zijn beloften. Dat blijkt uit het feit dat Abraham vader van vele volken is. Daarom horen alle gelovigen samen tot het ene verbond en het ene volk van God. In Romeinen 11 maakt Paulus dat duidelijk met het beeld van de olijfboom en zijn beschrijving van het afbreken en enten van takken. Dat bleek in het vorige artikel.

In dit artikel komt aan de orde dat er voor God geen verschil is tussen Joden en niet-Joden. Is er helemaal geen verschil? Ook aan die vraag wordt aandacht besteed.  

Eén HERE
Er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Dat schrijft Paulus in Romeinen 10:12. In de brief aan de Romeinen heeft hij het meer dan eens over Jood en Griek. Met de Griek bedoelt Paulus de niet-Joden. Om die reden vertaalt de NBV dit woord met: de andere volken.
Paulus vervolgt dat Christus Here is over allen, rijk voor allen die Hem aanroepen. Al wie de naam van de Here aanroept, zal behouden worden. Al wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd uitkomen (Romeinen 10-11-13). Zoals Abraham de vader van alle gelovigen is, zo is Jezus Christus de ene Heer van alle gelovigen, ongeacht Jood of niet-Jood.

Commentaar

  • Zingen in de eredienst (2) 2024-07-25 18:25:50

    Vorig jaar schreef ik over het zingen van psalmen en liederen in de eredienst. Iemand sprak me...

  • Verslavingen 2024-07-12 17:57:04

    Ruim een op de vijftien jongeren gokt weleens online, zo blijkt uit een onderzoek van het...

  • All Nations 2024-06-28 17:42:30

    Vorige week was ik met een groep studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn bij All...

  • Op weg naar de GS 2024-06-15 10:09:55

    Als dit kerkblad verschenen is, is het bijna zover dat de Generale Synode bijeen komt in...