{mosimage}Gerjanne Trompert heeft psychologie gestudeerd in Nijmegen en werkt een
aantal maanden in het buitenland om ervaring op te doen die ze na deze
periode kan gebruiken in Nederland. Bovendien wil ze haar kennis
inzetten bij projecten om op die manier een bijdrage te leveren aan
verbeterde levensomstandigheden van de mensen.
Avontuur Peru alweer bijna ten einde!
Wanneer je een gemiddelde Nederlander vraagt hoe hij denkt over
Zuid-Amerika, dan komen vaak de volgende associaties naar boven: arm,
relaxe cultuur, weinig stress, gelukkige mensen, sterk geloof in God en
sterke hechte familiebanden.
Doordat ik mezelf schaar onder een gemiddelde Nederlander kwam ik met
deze associaties Zuid-Amerika binnen. In Ecuador (maand januari) woonde
ik in een gastgezin gedurende mijn vijf weken Spaanse les, maar ik moet
zeggen dat ik daar toch niet heel veel mee gekregen heb van de cultuur.
Overdag had ik les en ´s middags trok ik met andere reizigers op. Het
contact met de cultuur en mijn gastgezin beperkte zich hierdoor
voornamelijk tot een kort gesprek tijdens het ontbijt en het avondeten.
Lees meer: Gerjanne in Zuid-Amerika (2)
{mosimage}Alcoholmisbruik en de gevolgen daarvan zijn dagelijks nieuws. Soms
ontdek je dat het veel dichterbij ligt dan je lief is. Hoe gaan we er
als christenen mee om?
Alcoholgebruik is een belangrijk, actueel en vooral een lastig
onderwerp. Het raakt ons allemaal. Over het algemeen wordt er te
makkelijk over gedacht. Ook binnen de kerken. De bruiloft te Kana is in
de discussie populair. We vergeten dan even dat het hier om een groot
feest ging. Nu lijkt het elke dag feest of minstens elk weekend. Als het
over het eerste wonder van Jezus gaat lijken nog verbazingwekkend veel
mensen een boodschap aan de Bijbel te hebben. Nu maar hopen dat ze niet
bij deze geschiedenis in Johannes 2 blijven steken, maar doorlezen. Als
we dan de brief aan Efeze halen kunnen we in hoofdstuk 5:18 lezen wat de
Bijbel nog meer zegt over dat veranderde water. Bijvoorbeeld dat je je
er niet vol mee moet gieten. 'En wordt niet dronken van wijn, waarin
losbandigheid is'. Vooral de tweede helft van deze tekst is
richtinggevend: 'maar wordt vervuld met de Geest'.
Lees meer: Kerk en alcohol
{mosimage}Moreel verval is het gesprek van de dag. Niet zonder reden staat morele
opvoeding vandaag in de belangstelling. Onlangs is een boek verschenen
dat gebruikt kan worden bij de morele vorming van onze jongeren. Gekozen
is voor een opzet waarin deugden centraal staan.
Hoewel de eerste taak van de school bestaat in het geven van onderwijs,
mag ook de morele vorming niet ontbreken. Drs. Gerrit van der Meulen,
dr. Pieter Vos en drs. Wilma van der Jagt bieden daarvoor een
praktijkboek. Vos, lector morele vorming aan de Gereformeerde Hogeschool
in Zwolle, en zijn medeauteurs hebben daartoe nauw samengewerkt met
drie scholen voor voortgezet onderwijs. Voor de volgende vakgebieden
zijn lessen uitgewerkt: bouwkunde, Engels, Frans, aardrijkskunde,
geschiedenis, godsdienst en lichamelijke opvoeding. Naast deze lesideeën
die in dit praktijkboek beschreven staan, zijn leskaternen ontworpen
over morele thema's met uitgewerkte leerlingenboekjes en handleidingen.
Die zijn te vinden op de website van het lectoraat.
Lees meer: Morele vorming in voortgezet onderwijs
De classis Hoogeveen vergaderde op 3 maart 2011. Bij de opening
mediteert ds. S. Otten over Ps. 18:2-3. In de verzen gebruikt de dichter
vaak het woord ‘mijn’; dat is niet egoïstisch, maar het gaat om de kern
van het geloof, dat een persoonlijke zaak is. Het is de taal van de
liefde.
Bij de verslagen naar art. 41 komen verschillende vreugden en noden uit
de kerken aan de orde. Niet uit elke gemeente is iets bijzonders te
melden, maar ook de ‘gewone’ voortgang van de prediking is een zegen uit
Gods hand.
In Assen is momenteel één ouderling en drie diakenen. Dat wordt ervaren
als nood en geestelijke armoede. Hopelijk is deze situatie van
tijdelijke aard.
Naar aanleiding van het verslag van Dedemsvaart wordt gesproken over de
vraag of na de laatste synode een predikant van de GKV mag voorgaan in
een CGK, ook als er geen toestemming is voor nauwer samenleven. De
situatie blijkt als volgt te zijn. Kerken waarvan wij uitgesproken
hebben dat zij willen staan op de grondslag van Schrift en belijdenis,
zijn op dit moment alleen de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt en de
Hersteld Hervormde Kerk. Pas op het moment dat deze kerken een
vergelijkbaar besluit nemen, is het mogelijk om predikanten uit deze
kerken uit te nodigen. Nu kan dat dus nog niet. Uiteraard zal voor
preekvoorziening allereerst gekeken worden naar de eigen kerken.
In Hardenberg is sprake van groei, zowel vanuit andere kerken als van
buitenaf. Dat is reden tot dankbaarheid, maar het verdient ook aandacht.
Lees meer: Verslag classis Hoogeveen
{mosimage}Pieter en Hanna-Ruth wonen en werken in Centraal-Azië. Ze houden de
lezers van het kerkblad regelmatig op de hoogte van hun wel en wee.
De meeste mensen zullen wel weten dat er twee grote soorten christelijk
geloof bestaan. In alle hoeken en gaten van Nederland zijn in de loop
der geschiedenis zowel katholieke als protestante torenspitsen verrezen.
En zoals we allemaal op school leren is dat in de vaderlandse
geschiedenis niet zonder slag of stoot gegaan.
Wat veel mensen in Nederland zich echter niet realiseren is dat het
christendom niet uit twee, maar uit drie grote pijlers bestaat. Naast de
katholiek en de protestante kerk is er ook nog de orthodoxe kerk. En
als mensen al iets weten over de orthodoxe kerk is het vaak niet meer
dan een associatie met Rusland en de gedachte dat het een soort
katholieke kerk moet zijn. Omdat de orthodoxe kerk in Nederland vrij
onbekend is en voor ons waar we nu wonen de grootste christelijke kerk
is, leek het ons een goed idee om jullie daar iets meer over te
vertellen.
Lang geleden in de eerste eeuwen na Christus was er één internationale
kerk. In de loop van de eeuwen, mede door politieke ontwikkelingen in
het Romeinse rijk, ontwikkelde de kerk zich in twee richtingen: de
westerse Latijn-sprekende kerk en de oosterse Grieks-sprekende kerk.
Theologen in beide taalgebieden hielden zich bezig met hun eigen
vraagstukken.
Lees meer: Wonen en werken in Centraal-Azië (5)