Op 8 maart vergaderde de classis Leeuwarden in Sneek. Op die vergadering werd een afvaardiging aangewezen voor de vergadering van de particuliere synode van het noorden die DV 19 april gehouden zal worden. De volgende broeders werden afgevaardigd: de predikanten C.C. den Hertog, D.J.T. Hoogenboom en D.J. Steensma als primi met de predikanten A.J.T. Ruis en J.D. van ’t Zand als hun vervangers (secundi); de ouderlingen W. Lodewijk, L. van der Zwaag en R. van der Zwaag als primi en de ouderlingen J.W. Kooistra, S.H. de Vries en S. Westerhuis als secundi; diaken B. Vianen als primus en diaken  H.J. Kooistra als secundus.

Gods lankmoedigheid geeft hoop. Ze doet hopen op redding. Zicht op deze lankmoedigheid verrijkt ons godsbeeld. Toch is binnen de oudtestamentische wetenschappen het bijbelse getuigenis aangaande Gods lankmoedigheid onderbelicht gebleven. Een nieuwe Apeldoornse Studie haalt dit begrip uit de schaduw: een schitterend boekje met een rijke inhoud.

Mensen hebben soms een kort lontje. Een sprekend voorbeeld is Lamech. Lankmoedigheid is een woord dat niet voorkwam in het woordenboek van deze figuur uit de oudheid (Gen. 4, 23-24). Evenmin waren de goden in de oudheid toonbeelden van geduld. Zij waren juist trots op de snelheid van hun toorn.

Het was lijdenstijd. Ik begon mijn preek met een voorbeeld.

Ik had een plaat met het volgende symbool:


Aan de kinderen vroeg ik wat dit symbool betekende. Ze wisten het niet, behalve dan dat het voorop een Bijbel of liedboek staat. Ik vroeg het de ouderen.

Sommigen zeiden: dat betekent: Pax Christi, vrede van Christus. Helaas niet waar.

De goede uitleg is: hier staat ‘Christus’.

Op DV vrijdag 18 mei a.s., de dag na Hemelvaartsdag, wordt op Urk de 1e CGK Kerkendag gehouden. Er is een boeiend programma in elkaar gezet voor alle leeftijden. Ook is er kinderoppas geregeld. Het is dus een echte gezinsdag. Op deze dag wordt er ruim informatie verschaft over allerlei activiteiten in en door onze kerken. Daarnaast is er ruim gelegenheid voor onderlinge ontmoeting. Tijdens het openingsblok wordt een appelwoord uitgesproken door ds. H.K. Sok en is er veel samenzang.

Want, indien hun verwerping de verzoening der wereld is, wat zal hun aanneming anders we-zen dan leven uit de doden? Romeinen 11:15

Wat bedoelt Paulus in Romeinen 11:15 met: hun verwerping en hun aanneming? Dat lijkt duidelijk te zijn in de NBV die deze tekst als volgt heeft vertaald: Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood? In diezelfde lijn vertalen de Groot Nieuws Bijbel en de Friese vertaling. Volgens deze vertalingen zegt Paulus dat de wereld verzoening ontving toen God de Joden verwierp. Maar als God hen weer aanneemt, zal dat leven uit de doden zijn.

Commentaar

  • Je eigen bijbeltje 2025-10-24 07:32:22

    Zeven jaar oud was ik, bijna acht. Ik herinner me nog goed dat ik naar voren mocht komen in de...

  • Privé 2025-10-11 07:31:53

    Vanaf het begin van deze maand is op tv de documentaire Sextortion te zien. Bij sextortion wordt...

  • Omdat we gezonden zijn … 2025-09-27 07:43:17

    Ik was weer in Indonesië, samen met vier studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn....

  • Aan Zijn voeten 2025-09-13 08:17:13

    Over de kerk is er nogal wat te doen, zeker over onze kerken, de Christelijke Gereformeerde...