{mosimage}Jenkins bedoelt met Gods werelddeel Europa. Hij is Amerikaan en schreef
zijn boek onder andere omdat hij een aantal mythen over Europa wilde
bestrijden die vooral in de Verenigde Staten wijdverbreid zijn. Die
mythen betreffen in het bijzonder Nederland, zo laat Jenkins weten in de
inleiding die hij voor de Nederlandse uitgave van zijn boek schreef.
Veel Amerikanen vinden de Nederlandse verdraagzaamheid, vooral op
seksueel gebied, een schandaal waaruit een gevaarlijk liberalisme
spreekt. Dat liberalisme uit zich eveneens in een extreme vorm van
multiculturalisme.
Eurabië
De opkomst van de islam in Nederland wordt gezien als een waarschuwing
voor de consequenties van dit liberale beleid. Sommige Amerikanen
waarschuwen zelfs voor een toekomstige ‘Islamitische Republiek der
Nederlanden’. Wat Europa betreft leeft de vrees dat het zal uitlopen op
een werelddeel dat ‘Eurabië’ zal heten.
Voor veel (christelijke) Nederlanders roept dit herkenning op. Zij
hebben de vrees dat ons land zal worden overspoeld en beheerst door de
islam. Dat daardoor het christendom hier te lande misschien wel zal
worden weggespoeld.
Lees meer: Weg uit de religieuze crisis in Europa
Ja, u leest het goed. Niet: kerkclassis, maar kernclassis. Daarmee duid
ik op de laatst gehouden vergadering van de Classis Leeuwarden op
donderdag 6 oktober 2011.
Waarom? Omdat deze classisvergadering hoofdzakelijk bezig geweest is met haar kern-taak.
En die taak houdt in dat we op broederlijke wijze het wel en wee van het
gemeentelijk leven ter plaatse met elkaar delen. Delen in die zin dat
we elkaar soms ook best wel eens kritisch bevragen, maar meestal toch
bemoedigend steunen en van advies dienen.
Wat leeft er in de gemeenten?
Dat heeft alles te maken met de kerkvisitatie die wordt afgelegd of het
verslag naar artikel 41 dat iedere kerkenraad doet van de afgelopen
periode. In de verslagen van de kerkvisitatie komt breder, en in de
verslagen van artikel 41 beknopter, aan de orde hoe het reilt en zeilt
in het gemeentelijk leven, hoe de ambten functioneren en hoe het
gemeentelijk leven zich ontwikkelt in geestelijke zin. Bij het bespreken
van die verslagen komt, naast dankbaarheid over het feit dat Gods Geest
doorgaat met de bouw van Zijn Koninkrijk, ook vaak de zorg om het
geestelijk leven op de tafel.
Lees meer: Een kernclassis
“U bent een echte vervangingstheoloog.” Dat voegde iemand mij toe, toen
ik zei dat Romei-nen 11:26 – zo zal heel Israël worden behouden – geen
belofte is dat we op (korte) termijn een massale bekering van Israël
mogen verwachten.
“Waarom denkt u dat ik een aanhanger van de vervangingsleer ben?”, was mijn wedervraag.
“Omdat u Israël het behoud niet gunt, terwijl Paulus daarover in
Romeinen 11:26 duidelijk is. U denkt natuurlijk nog altijd dat de kerk
in de plaats van Israël is gekomen. Dat aan de Joden de beloften zijn
ontnomen. En dat de vloek van het verbond voor de Joden is, en de
zegenin-gen van het verbond voor de kerk.”
Ik vertelde mijn gesprekspartner dat naar mijn overtuiging deze
vervangingsleer volstrekt in strijd is met wat in de Bijbel staat. Zo is
de brief aan de Romeinen helder over Israël. In hoofdstuk 9:4 staat dat
God de Israëlieten tot zijn kinderen heeft aangenomen. God heeft zijn
volk volstrekt niet verstoten, zo begint Paulus hoofdstuk 11 en in
11:28-29 laat hij erop volgen dat de Joden wat de verkiezing betreft
geliefden zijn vanwege de vaderen, omdat de genadegaven en de roeping
van God onberouwelijk zijn. Dit zet een streep door de genoemde
vervangingsleer.
Lees meer: Gods volk bestaat uit joden en niet-Joden
{mosimage}Mij is gevraagd wat kanttekeningen te maken bij het artikel ‘Eén keer
per maand is te weinig’ met daaraan verbonden de vraag ‘Van
jeugddiensten naar reguliere dienen?’, dat twee weken geleden in het
Kerkblad is opgenomen. De kernvraag in dat artikel was hoe je jongeren
die massaal de jeugddiensten bezoeken ook in de ‘regulieren’ diensten
krijgt. Door hun bezoeken van jeugddiensten, slaan zij blijkbaar de
normale (middag)diensten nogal eens over. Pieter Sijtsma interviewde
drie jongeren en vroeg hun hoe zij tegen deze praktijk aankijken met de
bedoeling met hen op zoek te gaan naar een antwoord.
Ik heb het artikel met belangstelling gelezen. Veel waardering heb ik
voor de openhartige manier, waarop de drie jonge mensen hun mening over
deze kwestie weergeven. Voor een goed gesprek is het belangrijk te weten
hoe de ander over een bepaalde zaak denkt. Blij ben ik ook dat deze
jonge mensen een positieve instelling hebben tegenover de kerk. Er zijn
helaas (teveel) jongeren die geen interesse tonen voor de gemeente, waar
ze bij horen of die zelfs op het punt staan af te haken. De
geïnterviewden voelen zich overigens beter thuis in jeugddiensten dan in
de 'gewone' diensten. Tegelijk willen ze wel zondags in de kerk erbij
horen. Bij dat laatste zou ik willen aanhaken.
Lees meer: Samen gemeente-zijn
{mosimage}Begin dit jaar mocht ik in de CGK van Dronten een verhaal houden over
‘Gemeente en echtscheiding’. In twee artikelen geef ik een bewerkte
versie van deze lezing. In het eerste artikel ging het vooral over de
plek van de gescheidenen zelf en hun kinderen in de gemeente. In dit
tweede artikel komt de vraag aan bod: is de gemeente een veilig vangnet
voor gescheiden mensen en hun kinderen?
In het eerste artikel (Als christenen uit elkaar gaan…) over
echtscheiding en gemeente heb ik al aandacht gevraagd voor de rol van de
gemeente bij huwelijk en echtscheiding. Ik heb allereerst de
preventieve zorg benadrukt. Echtparen kunnen in de kerk veel voor elkaar
betekenen. Dat geldt in goede en in moeilijke tijden.
Ook gezinnen kunnen veel voor elkaar betekenen. Hierbij komen ook de
kinderen in beeld. Ik heb gemerkt dat kinderen niet alleen (vaak) de
dupe worden van een echtscheiding, maar ook weinig gerichte pastorale
aandacht krijgen. Ook ouders zijn vaak geneigd hun kinderen ‘uit de wind
te houden’, ‘want ze hebben het toch al zo moeilijk’. Maar dat laatste
zou juist een reden dienen te zijn om extra aandacht aan hen te
besteden. Gelukkig gebeurt dat hier en daar ook al. Zo zijn er binnen de
CGK Zwolle gespreksgroepen voor kinderen van gescheiden ouders.
Lees meer: Als christenen uit elkaar gaan (2)