{mosimage}Het onderwijs is voortdurend in beweging. Er wordt gekscherend wel eens gezegd dat veranderingen de enige constante factor in het onderwijs zijn. Bij veranderingen heb je voorstanders en tegenstanders. Dat is de constante factor bij veranderingen. Dat geldt in het onderwijs, dat is in de kerk ook zo.

In de afgelopen jaren is competentiegericht onderwijs (CGO) op veel scholen ingevoerd. Als ik de onderwijsontwikkeling van de afgelopen jaren vereenvoudigd samenvat, ziet het er als volgt uit: vroeger vonden we (parate) kennis heel belangrijk, daarna kregen we meer aandacht voor vaardigheden en nu komen die twee bij elkaar en noemen we dat competentie.
De manier waarop scholen competentiegericht onderwijs hebben ingevoerd is heel verschillend. Dat komt onder andere omdat scholen het begrip competentie verschillend hanteren.

{mosimage}Er is ook nog een sorry. Dat zei een vrouw in een discussie over het oplossen van conflicten. Wie zou dat niet met haar eens zijn?

Bij nader inzien is het met het zeggen van sorry niet zo eenvoudig als het lijkt. Het komt vaak voor dat iemand geen sorry wil zeggen. Ook wordt meer dan eens sorry gezegd op een toon die duidelijk maakt dat het niet gemeend is.
Iemand dwingt zichzelf ertoe sorry te zeggen in de hoop dat hij dan van het probleem af is. Of iemand wordt door een derde min of meer gedwongen sorry te zeggen. Geen wonder als de beledigde partij zo’n excuus niet aanvaardt.
Als er wel serieus excuus wordt gemaakt wordt dat trouwens ook lang niet altijd aanvaard.
Sorry zeggen blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn. Sorry ontvangen trouwens ook niet.

{mosimage}Pieter en Hanna-Ruth wonen en werken in Centraal-Azië. Ze houden de lezers van het kerkblad regelmatig op de hoogte van hun wel en wee.

Zo, alle feestdagen zijn weer achter de rug en het gewone leven gaat weer zijn gangetje. Het is voor ons toch best gek om de feestdagen zo ver weg door te brengen. De afstand is op sommige momenten heel groot en op andere momenten weer heel klein. Door de moderne media kunnen we hier gewoon meegenieten van de top 2000 tijdens het oliebollen bakken. Op zo’n moment waan je je in Nederland. Maar als je dan oudejaarsavond met allemaal Russisch sprekende mensen doorbrengt, die allemaal andere tradities op zo’n dag hebben, is de afstand naar Nederland toch weer erg groot!
Hoe gaat dat contact van ons met Russisch sprekenden nu eigenlijk? We zitten hier nu ongeveer vijf maanden. Daarvan hebben we tot nu toe drie maanden Russisch gestudeerd. Omdat het lessysteem hier heel anders is dan we in Nederland gewend waren, leren we niet meteen de gewone dagelijkse dingen. We hebben vooral grammatica bestudeerd de afgelopen maanden. We kennen nu dus vrij veel grammatica en weten theoretisch hoe een zin er uit hoort te zien in deze taal.

{mosimage}Over de tijd tussen de hemelvaart en de wederkomst van Christus spreekt de Bijbel in beelden. Eén beeld zegt dat die tijd duizend jaren duurt. Gedurende die tijd is de duivel gebonden. Christus regeert. Daarna zal Hij wederkomen om te oordelen de levenden en de doden.

Niet iedereen kan deze gedachte meemaken. Zelfs vinden sommigen dat zij ingaat tegen het woord van God. Het kan toch niet waar zijn dat de duivel nu gebonden is? Waar komt dan de ellende in de wereld vandaan? Velen menen dat de tijd waarin de duivel gebonden is nog moet komen en dat pas dan Christus met de heiligen duizend jaren zichtbaar en lichamelijk zal regeren.
Een broeder en zuster die deze mening zijn toegedaan spoorden mij aan de Bijbel op dit punt te onderzoeken 'los van de geschriften van de kerk'. Zij kenden blijkbaar de kerkorde van onze kerken waarin staat dat er geen schriftuurlijke grond is voor de leer van 'een regering van de heiligen op aarde gedurende duizend jaren'. Deze broeder en zuster zijn niet de enigen in onze kerken die deze opvatting hebben over de duizend jaren die genoemd worden in Openbaring 20. Toch leert een nauwkeurig onderzoek van de Bijbel dat onze kerkorde op dit punt recht doet aan de Schrift.

{mosimage}‘Het wezenlijke in hemel en op aarde is een langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting. Dat resulteert altijd en heeft altijd op de lange duur geresulteerd in iets wat het leven de moeite waard maakt.’ (Nietzsche)
Het levensgevoel van de tegenwoordige wereld druist echter op alle mogelijke manieren in tegen deze langdurige gehoorzaamheid in dezelfde richting. De cultuur waarin wij leven en de atmosfeer die wij inademen, holt het geloof uit, vervluchtigt de hoop, en corrumpeert (bederft, tast aan) de liefde. En daarmee wordt het wezenskenmerk van een christen ontnomen.

Geloof is geen activiteit van het verstand of van het hart, of van de wil, of van een gevoel – het is de totale afstemming van de mens op God. Geloof kan intellectueel niet gedefinieerd worden; geloof is het vermogen God achter alle dingen te zien, de verwondering die je voor eeuwig kind laat zijn.
Als ons denken en geloven gebaseerd is op principes in plaats van een Persoon, zullen we een verkeerde weg inslaan en het risico lopen uit te komen bij stokpaardjes en halsstarrigheden, hoe vroom dat ook mag lijken. De ene grote Waarheid die wij standvastig voor ogen moeten houden is Jezus Christus. Geloof is het alles omvattende en vurige vertrouwen van ons hele wezen op de genade zoals God deze toont in Jezus Christus. Welk verschil maakt dat uit in ons leven?

Commentaar

  • Dochters van Pakistan 2024-12-06 18:48:02

    Sinds kort woont onze jongste zoon met zijn vrouw en drie kinderen weer op Urk. Acht jaar lang...

  • Redenen tot dankbaarheid 2024-11-23 09:35:54

    Op het moment dat ik dit commentaar schrijf, is het dankdag voor gewas en arbeid. De Bijbel op...

  • Skincare routine 2024-11-09 16:44:34

    Vandaag de dag zijn er heel wat filmpjes op Youtube te bekijken die gaan over het verzorgen van je...

  • Dirk de Groot 2024-10-25 17:15:47

    Woensdag 6 november aanstaande is het, D.V., dankdag voor het gewas en de arbeid: we brengen onze...