{mosimage}Engelen spelen niet alleen bij de eerste komst van de Zoon van God een
belangrijke rol, maar ook bij zijn tweede komst om te oordelen de
levenden en de doden. Hun taak is bij dat gebeuren voor wie Christus
tegenstaan vreeswekkend, maar voor de kinderen van God een bron van
troost.
De wederkomst van Jezus is een komst in heerlijkheid. Hij komt omgeven
met stralende luister (Luc. 9, 26). In die goddelijke lichtglans delen
ook de engelen. Zoals zij in de kerstnacht met glorie verschenen, zo
zullen zij ook op de jongste dag verschijnen. Een grote menigte engelen
zal de Zoon van God begeleiden. Hij komt met al de engelen (Mat. 25,
31). Engelen zullen Hem dienen op de grote en machtige dag van God zoals
zij Hem steeds hebben gediend in zijn heilswerk. Daarom worden zij zijn
engelen genoemd (Mat. 16, 27). Zoals de Vader macht heeft over de
engelen, zo ook de Zoon. Ze zijn heilige engelen (Mar. 8, 38) omdat ze
delen in de goddelijke heiligheid. Wat een dag zal dat zijn! Christus
zal verschijnen met de engelen van zijn kracht (2 Tess. 1, 7).
Lees meer: Herauten, maaiers en rechters
{mosimage}Het wemelt in de kerstgeschiedenis van de engelen, maar juist niet
rondom de kribbe. Christus werd in het donker geboren. Het vólk ziet
volgens de profetieën een groot licht. Dat vervult zich in Efratha’s
velden bij Bethlehem. Van Jozef en Maria wordt juist gezegd dat er geen
plaats is in de herberg. Dat ‘geen plaats’ heeft een diepe betekenis.
Geen plaats onder mensen. De Zoon des mensen heeft geen steen waarop Hij
zijn hoofd kan neerleggen. Tegelijk drukt dat ‘geen plaats’ ook iets
uit van verstoten te zijn uit de hemel. De schaduw van het kruis valt al
over de kribbe. De nacht van Bethlehem heeft al de donkerte van de drie
uur duisternis van Golgotha. Zo heeft Christus plaatsvervangend geleden
vanaf het begin van Zijn menswording.
Lees meer: Hemel en aarde verenigt tezaam
{mosimage}Door goede machten trouw en stil omgeven,
behoed, getroost, zo wonderlijk en klaar,
zo wil ik graag met u, mijn liefsten, leven,
en met u ingaan in het nieuwe jaar.
Wil nog de oude pijn ons hart vernielen,
drukt nog de last van 't leed dat ons beklemt,
o Heer, geef onze opgejaagde zielen
het heil waarvoor Gij zelf ons hebt bestemd.
{mosimage}Vanuit een winters en prachtig verlicht Bordeaux, waardoor de prachtige
gevels langs de Garonne oplichten, zodat zelfs de UNESCO onder de indruk
raakte, willen we u iets schrijven over ons werk in de
evangelisatiepost van onze kerken waar we nu zo’n anderhalf jaar aan
verbonden zijn. Daarbij willen we u ook twee bijzondere verzoeken doen.
De kerkelijke gemeente waar Hetty en ik sinds augustus aan verbonden
zijn is een kleine evangelisatie-post in een belangrijke voorstad van
Bordeaux die, onder anderen, tot doel heeft een bevolking van zo’n
35.000 buurtgenoten het Goede Nieuws te verkondigen. Sinds dat de
gemeente in deze wijk een gewezen kapsalon huurt zoekt ze contacten te
leggen en drempels te verlagen.
In Frankrijk is ‘jeu de boules’ of ‘la pétanque’ een nationale sport…,
maar als je de fransen een sjoelbak voorzet raken ze zeer snel even
verknocht aan dit aloude Nederlandse gezinsspel als wij. Het heet hier
‘billard hollandais’ en in de Elzas bestaat zelfs een regionale
sjoelclub.
Lees meer: 30 stenen en een sjoelbak
{mosimage}Over engelverhalen van nu; Dr. André Mulder (134 blz. Uitgave in 2010 bij Uitgeverij Meinema, Zoetermeer)
Dr. Mulder is lector theologie en levensbeschouwing aan de Chr. Hogeschool Windesheim. Met op de achtergrond de belevingen van zijn Opa beschrijft Mulder belevingen van negen diverse mensen die een engelervaring hebben gehad. Sommigen hebben een christelijke (gereformeerde) opvoeding genoten, anderen hebben geen kerkelijke achtergrond. Hij rangschikt de verhalen onder zeven trefwoorden: situatie, gebeurtenis, gevolgen, andere ervaringen, communicatie, theologie en biografische notities. Op die manier kunnen de verhalen met elkaar worden vergeleken.