{mosimage}God is trouw aan zijn beloften. Dat blijkt uit het feit dat Abraham
vader van vele volken is. Daarom horen alle gelovigen samen tot het ene
verbond en het ene volk van God. In Romeinen 11 maakt Paulus dat
duidelijk met het beeld van de olijfboom en zijn beschrijving van het
afbreken en enten van takken. Dat bleek in het vorige artikel.
In dit artikel komt aan de orde dat er voor God geen verschil is tussen
Joden en niet-Joden. Is er helemaal geen verschil? Ook aan die vraag
wordt aandacht besteed.
Eén HERE
Er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Dat schrijft Paulus in
Romeinen 10:12. In de brief aan de Romeinen heeft hij het meer dan eens
over Jood en Griek. Met de Griek bedoelt Paulus de niet-Joden. Om die
reden vertaalt de NBV dit woord met: de andere volken.
Paulus vervolgt dat Christus Here is over allen, rijk voor allen die Hem
aanroepen. Al wie de naam van de Here aanroept, zal behouden worden. Al
wie in Hem gelooft, zal niet beschaamd uitkomen (Romeinen 10-11-13).
Zoals Abraham de vader van alle gelovigen is, zo is Jezus Christus de
ene Heer van alle gelovigen, ongeacht Jood of niet-Jood.
Lees meer: Er is geen verschil
In de afgelopen zomervakantie ben ik mee geweest op een YOY tienerkamp
als leiding en kampouder. Mijn belevenissen van een kampdag heb ik kort
opgeschreven en wil ik afsluiten met een terugblik. Het thema van deze
kampweek was: Met andere ogen.
Om 07.00 uur gaat de wekker, terwijl de andere kampouder langs de
leiding gaat om ze te wekken, spring ik onder de douche. Met mijn duffe
hoofd loop ik naar buiten richting het gebouw, voor de ochtendopening.
Kijkend naar het weer denk ik dat het een hele mooie dag gaat worden.
Bij de ochtendopening wordt de dag even vluchtig bekeken: wat gaan we
doen en heeft er nog iemand hulp nodig? Ik begin een stukje uit de
bijbel te lezen, Filippenzen 4:4-9, en daarna een stukje uit een
dagboek. Het gaat over bidden en hoe God altijd voor ons klaar staat,
bij ons is en ons wilt helpen. Gods weg is wellicht niet de weg die we
zelf in ons hoofd hadden, maar we mogen weten dat God ons altijd leidt.
Dat wij als team ons hier bewust van mogen zijn en dit ook mee kunnen
geven aan de tieners. Dan is het 08.00 uur, we gaan de tieners wakker
maken!!
Lees meer: Met andere ogen
{mosimage}In Gods vervangingsleer kwam Israël in de plaats van de volken, om voor
alle volken tot een zegen te zijn. Dat gebeurt door Israëls grote Zoon,
Jezus Christus, de Plaatsvervanger. Wie in Hem geloven, zijn kinderen
van Abraham. Zij horen tot het volk van God. Dit is de Bijbelse
vervangingsleer. Dat ontdekten we in een eerste artikel vanuit Genesis
en Galaten.
In dit artikel volgt een nadere verkenning door in de brief aan de Romeinen te lezen.
In het NT gaat het nergens zo uitvoerig over Israël als in deze brief, vooral in de hoofdstukken 9-11.
Aanhangers van zowel een vervangingsleer als van een tweewegenleer kunnen zich op teksten in deze brief beroepen.
Eerst geef ik enkele belangrijke (ogenschijnlijk tegenstrijdige) teksten weer.
Lees meer: Een verbond als een boom
{mosimage}Geestelijke leiding heeft niet alleen een gemeentelijk, maar ook een
persoonlijk aspect. Volgens het oude bevestigingsformulier van dienaren
van het Woord mag immers van predikanten verwacht worden dat zij het
Woord van God ‘zowel in het (al)gemeen (= voor de gemeente als geheel)
als in het bijzonder (=voor iedere hoorder persoonlijk)’ toepassen.
Doorgaans wordt dit laatste aspect in onze tijd nader aangeduid met de
uitdrukking ‘de (persoonlijke) toeëigening van het heil. Een bekende
omschrijving zegt dat het hierbij gaat om het werk van de Heilige Geest
waardoor een zondig mens deel krijgt en ook deel houdt aan het heil dat
door Jezus Christus is verworven. Welke dingen dienen hier in een
persoonlijk-geestelijk getoonzette prediking aan de orde te komen? Ik
noem enkele facetten.
Lees meer: Geestelijke leiding in de prediking (3)
{mosimage}Op 8 juni 2011 promoveerde M.C. Mulder aan de Theologische Universiteit
in Apeldoorn op een proefschrift over Romeinen 10. Voor wie Mulder niet
kent, hij is directeur van het Centrum voor Israëlstudies en missionair
consulent in de CGK. Ook doceert hij judaica en kerk en Israël, zowel in
Apeldoorn als aan de Christelijke Hogeschool in Ede.
De titel van zijn dissertatie luidt: Israël in Romeinen 10. De
ondertitel is: Intertextuele en theologische analyse van de
oudtestamentische citaten in Romeinen 9:30-10:21. Deze studie heeft als
ISBN 970 90 239 2614 6, is uitgegeven bij Boekencentrum Academic in
Zoetermeer en is te koop voor € 29,90.
Inleiding
Twee weken lang heb ik me door de studie van Mulder laten meeslepen. Dat
kwam trouwens niet door zijn stijl. Die is eerder slepend dan
meeslepend te noemen. Mulder schrijft omslach-tig en formuleert niet
altijd scherp. Dat is opmerkelijk, want hij stelt wel scherpe vragen in
zijn zoektocht naar de bedoeling van Paulus in Romeinen 9-11. In zijn
verlangen (dit gedeelte van) de Schriften te begrijpen gaat hij ook een
scherpzinnig gesprek aan met andere exegeten.
Lees meer: Israël in Romeinen 10