Kun je vandaag nog wel met het e-woord aankomen? Alsof wij de dingen
beter weten dan de mensen om ons heen. Alsof wij willen horen bij de
cultuur van hen, die precies wisten hoe het moest. Evangeliseren lijkt
niet te passen in de cultuur van vandaag, waarin we respect hebben voor
ieders overtuiging. Past het e-woord wel bij een kerk, die midden in de
maatschappij wil staan?
Bryan P. Stone schreef een boek over ?Evangelisatie na het christendom?.
Het heeft mij aan het denken gezet over de praktijk van onze
evangelisatie.
Dit boek gaat ervan uit, dat we leven in een postchristelijke en
postmoderne cultuur. Vandaag is de belangrijkste vraag niet meer wat
precies waar is. Het gevoel speelt een belangrijke rol: als ik het
gevoel heb dat ik ergens iets aan heb, dan doe ik daar wat mee. Stone
constateert dat veel evangelisatieboodschappen zich daar nu ook sterk op
richten. Hoe kunnen we duidelijk maken dat je iets aan het evangelie
hebt? Hoe kan de boodschap van de kerk aansluiten bij de behoeften die
mensen voelen?
Lees meer: Waar doen we het voor?
In het eerste artikel heeft Alle Broersma het IDO voorgesteld. In dit
artikel wil hij iets van het werk laten zien dat het IDO verricht.
De inloophuizen zijn vooral ontmoetingsplek met een warme huiskamer.
?Hier word ik tenminste niet weggejaagd? is de reactie van een bezoeker
die ?s nacht slaapt in de nachtopvang van het Leger der heils, maar de
dag moet zien door te komen. De Multi-culti-maaltijd is deze keer
voorbereid door enkele mensen met een Afrikaanse achtergrond. Aan de
maaltijd schuiven mensen aan voor wie dit vaak de enige warme maaltijd
in de week is en ze betalen daar graag ? 2,50 voor. Ook als ze wel een
eigen dak boven het hoofd hebben, verzorgen ze zich vaak slecht door
problemen, ziekte en eenzaamheid. Het inloophuis probeert daar ook
structureel verandering in te brengen o.a. door de cursus Uitkomen met
je inkomen of de cursus Goedkoop en gezond eten. Elk jaar zijn er weer
deelnemers. In het inloophuis waar ook nogal eens mensen komen met
psychische problemen is ook af en toe de GGZ present met een cursus. In
het inloophuis waar veel allochtone vrouwen komen met jonge kinderen
wordt regelmatig gewerkt aan Spelen met kinderen. Een internethoek wordt
in beide huizen veel gebruikt door mensen die langs deze weg iets bij
instanties moeten aanvragen, maar zelf niet over een computer
beschikken.
Lees meer: Helpen wie geen helper heeft (2)
Op 20 september j.l. is het 25 jaar geleden dat drs. H.M. van der Vegt werd bevestigd als predikant te Groningen, met als speciale opdracht de Evangelieverkondiging onder Isra?l. Op verzoek van de redactie vertelt hij hoe het in die 25 jaar is gegaan.
Een spotlight over vijfentwintig jaar... Wanneer ik aan het licht gewend ben, denk ik allereerst aan mijn Pandaatje, dat me naar Isra?l bracht. Een paar dagen na de gedenkwaardige bevestigingsdienst in Groningen ging ik op weg, via Itali? en Griekenland naar Haifa met de auto en met de boot. In de haven van Ancona schreef ik ansichten aan Deputaten Isra?l, dat de ?nieuwe werker in Isra?l? - ja, dat was ik ? een goed eind op weg was. Op een zondag kwam ik in Jeruzalem aan, het begin van tien jaren werk in de ?heilige stad?. Ik heb daar met onvoorstelbaar veel vreugde en plezier (dat zijn heel verschillende begrippen, maar ze passen allebei) mogen werken: leren van het Jodendom, Nederlandstalige kerkdiensten, contacten met allerlei Isra?lis, met Palestijnen, de regenboog-achtige oecumene van Jerusalem ? en daarvan zoveel mogelijk vertellen aan onze kerken in Nederland.
Nog onlangs las ik in het boek Onze premiers (1901-2002) van Han van der
Horst. De eerste minister-president die Van der Horst daar bespreekt is
Abraham Kuyper (1837-1920). Terwijl ik deze boekbespreking wilde gaan
schrijven las ik daar dat in die tijd in navolging van Calvijn de
overtuiging bestond dat het kwaad en de zonde moesten worden bestreden.
Die vond men vooral in de wellust en de voorboden daarvan, zoals zang,
dans en snarenspel? We zijn ruim een eeuw verder. En voor me ligt een
boek waarin de Bijbel gekoppeld wordt aan o.a. zang, dans en snarenspel.
Gaat dat wel goed?
E?n ding is zeker. De Bijbel blijkt een belangrijke inspiratiebron voor
kunstenaars. ?Provocerend, ironisch, kritisch, ge?nspireerd, gelovig,
traditioneel: de uiteenlopende wijzen waarop bijbelse verhalen en
po?zie, profetie?n en brieven door de twintigste-eeuwse kunsten zijn
verwerkt, zijn het onderwerp van De Bijbel cultureel.?, zo vertellen ons
de redacteuren van dit vuistdikke boek. Hoe verwerken beeldende kunst,
film, theater, muziek, pop en literatuur de Bijbelse verhalen en
motieven? Dat ontdekken we in dit boek. Het accent ligt daarbij op kunst
uit de westerse wereld.
Lees meer: Bijbel en kunst van de 20ste eeuw
God vroeg aan Abraham zijn zoon Isaac te offeren. Als kind vond ik deze
geschiedenis spannend. Als onderwijzer vertelde ik dit verhaal graag.
Wat een prachtig hoogtepunt als Abraham het mes mag laten zakken.
Later ging deze geschiedenis vragen oproepen. Hoe kan het dat God van
een vader vraagt zijn kind te offeren? Het antwoord kan luiden dat het
gelukkig niet hoefde. Maar wel ging Abraham drie dagen door een hel. Men
kan trouwens zeggen dat het in het NT nog erger is. Want daarin wordt
verteld dat God zijn Zoon wel offert.
Door deze gruwelijke verhalen kan ik niet in God geloven, zegt de
schrijver Guus Kuijer. Lezers van zijn boeken zeggen het hem na. Lezers
van de Bijbel lijken een wrede God tegen te komen. Hoe is dat te rijmen
met de overtuiging dat God liefde is?
Laten we proberen zo onbevangen mogelijk te luisteren naar Genesis 22.
Deze bekende geschiedenis is vol raadsels. Vol geheimen, is misschien
beter gezegd.
Het roept veel vragen op, zoals de volgende. Waarom gehoorzaamt Abraham
zonder tegenspraak? Heeft hij het aan Sara verteld? Wat wisten de
knechten? Wat vertelde Abraham aan Isaac, en wanneer? Maar vooral:
waarom beproeft God Abraham op deze manier?
Lees meer: God beproeft het geloof