Trouwe lezers van dit Kerkblad weten inmiddels ? en wisten vermoedelijk
allang ? van de vormingscursus die al gedurende een lange reeks van
jaren in onze kerken gegeven wordt op een tiental zaterdagen in het
winterseizoen. Verdeeld over een viertal plaatsen, waaronder in het
Noorden Drachten, komen een aantal honderden belangstellenden, jongeren
en ouderen, broeders en zusters, vooral van binnen maar ook van buiten
onze kerken, bijeen om na te denken over een aantal onderwerpen onder
leiding van verschillende docenten. Terwijl inmiddels de uitnodiging
voor de nieuwe cursus al te lezen is in de kerkelijke bladen, vertellen
de cursusleiders van het afgelopen seizoen iets over het onderwerp, dat
zij behandeld hebben. Uiteraard ook met de bedoeling uw en jouw
belangstelling te wekken voor de cursus van het nieuwe seizoen.
Omdat de schrijver van dit artikel tot de docenten behoorde, kreeg ook
hij het verzoek tot het schrijven van een artikel over het onderwerp dat
hij behandelde: het Bijbelboek Dani?l.
Temidden van de 66 boeken van de Bijbel en de 39 boeken van het Oude
Testament, neemt Dani?l een merkwaardige plaats in. In onze vertalingen
heeft het boek een plaats gekregen tussen de Profeten, als laatste van
de vier grote en vlak voor de 12 kleine profeten. Wij noemen Dani?l dan
ook een profeet en zijn boek een profetisch boek. En ongetwijfeld is
Dani?l een profeet. De Heere Jezus noemt hem zo in Mt.24: 15. In het
Hebreeuwse Oude Testament heeft Dani?l echter een plaats in het derde
deel van Tenach, de Joodse aanduiding van het Oude Testament: in de
Geschriften, tussen Esther en Ezra in. Dani?l is kennelijk meer dan een
profeet. We kunnen hem vergelijken met de schrijver van de
Nieuwtestamentische Openbaring: Johannes. Hij is een profeet met een
apocalyptische boodschap.
Lees meer: Het Bijbelboek Dani
David Mitchell, De niet verhoorde
gebeden van Jacob de Zoet, vertaald door Harm Damsma en Niek Miedema,
uitgegeven door Ailantus in Amsterdam, prijs ? 18,95.
Ailantus is een literaire uitgeverij die in 2007 van start is gegaan,
als onderdeel van Boom uitgevers. Er wordt naar gestreefd eigenzinnige
literatuur van hoge kwaliteit uit te geven. De roman van Mitchell is de
eerste die ik uit haar fonds las. Dat is in elk geval een roman van hoge
kwaliteit. Daarom staat deze roman op de longlist van 13 boeken voor de
Man Booker Prize 2010. In Nederland verscheen de eerste druk in mei
2010 en in augustus was er al een vijfde druk nodig.
De oorspronkelijke titel van dit boek is: The Thousand Autums of Jacob
de Zoet. Duizend herfsten is een aanduiding voor Japan. De hoofdpersoon,
Jacob de Zoet uit Domburg, neef van een dominee, vertrekt in 1799 voor
vijf jaar naar Japan, maar het worden zeventien jaar. Ook als hij
teruggekeerd is, komt hij niet los van Japan.
De Nederlandse titel wijst er op dat de gebeden van Jacob voor
belangrijke zaken in zijn leven niet verhoord zijn. Welke van zijn
gebeden wel zijn verhoord, blijft open.
Lees meer: De niet verhoorde gebeden van Jacob de Zoet
Opdat zij ??n zijn. Deze woorden van Jezus worden dikwijls opgevat als
zijn gebod om kerkelijke eenheid te zoeken. Maar hiermee geeft Jezus
geen gebod. Deze woorden horen tot zijn gebed. Het is een belangrijke
bede, want ze komt vier keer voor, in Johannes 17:11, 21, 22 en, iets
anders in 23.
Deze tekst is dus geen gebod, maar een gebed. Jezus vraagt zijn Vader om eenheid.
Achtergrond
We lezen in het NT vaak dat Jezus bidt. In Joh. 17 lezen we wat Hij
bidt. Met dit gebed richt Hij zich niet alleen tot zijn Vader, maar Hij
wil er ook een belangrijk aspect van het evangelie mee doorgeven. Om te
begrijpen waarom het Hem gaat, moeten wij erop letten wanneer en waarom
Hij het heeft gebeden.
De tijd is gekomen dat Jezus als Middelaar het offer van zijn leven moet
gaan brengen. Maar eerst viert Hij met zijn leerlingen het Pascha en
Hij spreekt zijn afscheidswoorden tot hen (Joh. 14-16). Het zijn woorden
van bemoediging. Want Hij verzekert hun dat Hij hen niet alleen zal
achterlaten. Hij zal de Heilige Geest sturen.
Dan volgt in hoofdstuk 17 Jezus? afscheidsgebed. Dat heeft alles te
maken met zijn terugkeer tot de Vader, als Hij alles heeft volbracht.
Het heeft ook te maken met het vervolg van Gods heilswerk in de wereld.
Daarvoor zal God Jezus? leerlingen inschakelen, door Hem toegerust met
de kracht van de Heilige Geest.
Dit is de achtergrond van dit gebed, ook van zijn bede dat al de zijnen
??n zullen zijn. De reden ligt dus in de voortgang van zijn heilswerk.
Lees meer: Eenheid in God
Als Christen word je regelmatig geconfronteerd met kritische vragen over
de inhoud van je geloof. Heel vaak hebben we dan de neiging om stil te
vallen. We weten niet wat we moeten antwoorden. In het boek Hete
Hangijzers onder redactie van Martine van Veelen en Cees Dekker worden
16 hete hangijzers door 16 verschillende auteurs behandeld. Het is een
zeer lezenswaardig boek, dat ik hieronder uitgebreid zal bespreken.
Wanneer je in gesprek gaat over het christelijk geloof leven er bij veel
buitenstaanders allemaal vooroordelen. Ook wanneer mensen zich meer
gaan verdiepen in het christelijke geloof kunnen er allemaal vragen
ontstaan. Daarnaast zijn er natuurlijk in de kerk moeilijke punten, waar
we nogal eens van mening over verschillen. In veel gevallen zijn we dan
simpel geneigd om te zeggen, wel zo is het en niet anders. De diepere
argumenten ontbreken vaak. In dit boek wordt getracht om de lezer
argumentatie en soms ook een stuk nuance te verschaffen over 16
belangrijke discussiepunten. Ik noem er een aantal (dit zijn ook de
titels van verschillende hoofdstukken): ?Waarom kennen we de Bijbel
bijzonder gezag toe??, ?Wat moeten we met al dat geweld in het Oude
Testament??, ?Waarom laat God lijden toe??, ?Je kunt toch niet geloven
in een God die onschuldige mensen straft in een hel??, ?Hoe christelijk
te denken over homosexualiteit?, ?Is de Islam vriend of vijand?? en
?Zijn christenen soms betere mensen??.
Lees meer: Hete Hangijzers
Iedereen doet tegenwoordig aan duurzaamheid. Dat is een goede zaak. Want
zeg nou zelf, het kan toch niet dat je niet meedoet aan duurzaamheid nu
dat in de mode is.
Hier volgen een paar voorbeelden om duidelijk te maken hoe het begrip
duurzaamheid in opmars is. We willen een duurzame economie, mede als
gevolg van de economische crisis. Want we willen voorkomen dat we in de
toekomst weer een crisis meemaken als de huidige crisis. Door
overbevissing is de visstand in de zee?n en oceanen de afgelopen
decennia dramatisch afgenomen en dus ontwikkelt de sector nu duurzame
visserij.
In de landbouw lopen we tegen grenzen van bijvoorbeeld de
bodemvruchtbaarheid aan. Daarom wordt ook gewerkt aan een duurzame
landbouw.
De consument kan tegenwoordig in de winkel allerlei duurzame producten en artikelen kopen.
Van alle tijden
De aandacht voor duurzaamheid is niet nieuw. In het agrarisch onderwijs
was er zo?n twintig jaar geleden ook veel aandacht voor duurzaamheid. De
Club van Rome had een indrukwekkend en alarmerend rapport geschreven.
Daarin stond dat de toename van de wereldbevolking en de toenemende
welvaart een te grote claim leggen op de aarde. In snel tempo raken de
grondstoffen op en de bodem uitgeput.
Lees meer: Duurzaamheid