Jezus zei  dat wie zijn vrouw verstoot om een andere reden dan ontucht, maakt dat zij overspel pleegt (Mat. 5,32a). De zinsnede 'om een andere reden dan ontucht' is gericht tegen een interpretatie van de wet van Mozes door de school van Hillel, die langzamerhand steeds meer ingang kreeg en na het jaar 70 n.Chr. het gehele Joodse echtscheidingsrecht ging bepalen.

 

Als een man zijn vrouw maar een scheidingsakte gaf, dan was volgens Hillel de scheiding in orde, om willekeurig welke reden hij haar had weggezonden. Jezus profeteerde in zijn prediking tegen deze liberale uitleg van de wet van Mozes.

 

Het land van ‘Dialoog, dans en duel’, brochure IZB

 

Al langere tijd volg ik veel van wat Kees van Ekris schrijft en vertelt. In verschillende podcasts is hij te horen. Als interviewer stelt hij scherpe vragen en als spreker weet hij me te boeien met krachtige woorden. Dit voorjaar kwam er van zijn hand ook een boek uit, over prediking en alles wat daarbij komt kijken. Ook verscheen er een brochure voor kerkenraden. In die brochure komt de kern van het boek aan de orde, en het wil de interesse wekken van kerkenraadsleden.

54 dagen uit het leven van Benyomin Jacobs

 

Sinds het begin van de coronapandemie in maart 2020 schrijft Benyomin Jacobs een dagboek. Dit gebeurt op verzoek van het Joods Cultureel Kwartier. De bewustwording dat het Joodse leven in Nederland ingrijpend zou veranderen door alle beperkingen, bracht hen op het idee om enkele prominente Nederlandse Joden te vragen een dagboek bij te houden.
Benyomin Jacobs zat in maart 2020 vast in Canada bij zijn dochter, daarover ging het dus de eerste dag. Verder gedurende het jaar komt er van alles voorbij.  Ontmoetingen, joodse vieringen, beschouwingen,  herinneringen.

In het nieuwe boek van Bram van de Beek gaat het over het ik. Het boek bestaat uit twee delen. In het eerste deel gaat het over Descartes. In iets aangepaste bewoording heet dat deel: Ik ben dus ik ben. De mens die zichzelf in het centrum stelt. Het denken van de mens dat boven alles verheven is. De rationaliteit die de hoogste autoriteit van ons heeft gekregen. We beginnen als mensen bij onszelf en gaan van daaruit naar God. De macht is van ons. Ten diepste zit de macht op heel andere punten. En als je als mens denkt vrij te zijn, dan is de vraag of je ook echt vrij bent.

 

In het Nieuwe Testament komen we hem tegen,  Jakobus, de broer van Jezus. Hij is zonder meer een persoon die tot de verbeelding spreekt. Maar wat weten we van hem? In deze korte serie artikelen richten we de lens op hem.

 

We komen Jakobus tegen op het ‘Apostelconvent’ in Jeruzalem (zie Hand. 15). Tijdens deze bijeenkomst van afgevaardigden uit de joods-christelijke gemeente van Jeruzalem en die uit de heiden-christelijke gemeente van Antiochië, gaat het om het grote verschil van inzicht met betrekking tot de positie van gelovigen uit de heidenen binnen de christelijke gemeente. De vraag is of de heidenen zomaar deel kunnen hebben aan het heil van God voor Israël. Want zijn de rituele voorschriften, zoals de besnijdenis, ook van toepassing op gelovigen uit de heidenen? Vooral van de kant van gelovigen uit de kring van de Farizeeën is er veel verzet tegen de opname van heidenen in de gemeente van Christus (Hand. 15, 3vv).

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...