Op donderdag 12 maart vergaderde de classis Hoogeveen. Het begon wat onwennig: een begroeting zonder de gebruikelijke handdruk, dit om verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Er werd de tijd genomen om te inventariseren hoe de plaatselijke kerken hiermee omgaan. Genoemd wordt een gaande viering van het Heilig Avondmaal, met gebruikmaking van kleine bekertjes en collecteren  bij de uitgang. Omdat het verbod om met meer dan honderd personen deze middag is uitgegaan hebben nog niet alle gemeenten helder hoe er gehandeld zal worden. Voor kleine gemeenten kan een aantal wijken per dienst uitnodigen een oplossing zijn. Voor grotere gemeenten is dat lastig, Emmen heeft al besloten de diensten in maart af te gelasten. Luisteren via internet, televisie of radio is dan een mogelijkheid. Duidelijk is dat de richtlijnen van het RIVM en de CIO nageleefd zullen worden. Ook tijdens de vergadering blijken de broeders goed op de hoogte te blijven van de actualiteiten. De vraag wordt gesteld of we ons niet teveel laten leiden door de hype, moeten we niet meer vertrouwen hebben?

Om maar meteen aan te geven: Ik doe niets af aan de ernst van de situatie. We leven mee met allen die getroffen zijn door deze pandemie, vooral daar waar rouw in de familiekring is ontstaan.

Echter, het is ook wel boeiend om als verre kijker de blik te slaan op het effect in de kerken en de gezinnen tijdens de periode van gemeenschappelijke onthouding.

Op zondag 22 maart wordt ds. Wim-kees van Slooten bevestigd en doet hij intrede in de CGK NGK Groningen Haren. Hij mag de nieuwe wijkpredikant worden van de Jeruzalemkerk in Groningen-centrum. Het is de gewoonte om ‘nieuwe’ predikanten te vragen of ze zichzelf en hun gezin willen voorstellen in ons blad. Nu is hij in de classis al bijna zeven jaar bekend als predikant van Mussel, toch hebben we hem een aantal vragen gesteld.

 

Op maar een paar plaatsen in de Bijbel lezen we over ‘bittere kruiden’. De schrijver van Klaagliederen klaagt in hoofdstuk 3,15: Hij verzadigt mij met bittere kruiden, hij geeft me alsem te drinken in overvloed.

Toen de Israëlieten zich klaarmaakten om te vertrekken uit Egypte, kregen ze nauwkeurige voorschriften hoe ze Pesach moesten vieren, het feest van de uittocht. Ze moesten een lam of een bokje slachten en roosteren, dat moesten ze eten met ongedesemd  brood en bittere kruiden. En elk jaar op de tiende van de eerste maand, de maand Nisan, moesten ze dat feest opnieuw vieren. Het is duidelijk dat deze kruiden een symbolische betekenis hebben. In Klaagliederen is het een bittere klacht van een mens naar God. Bij de uittocht uit Egypte een herinnering aan de bittere verdrukking, aan de jaren van slavernij.

Kookdominee Han Wilmink heeft voor de Veertigdagentijd een aantal smakelijke vleesloze recepten bijeengebracht in zijn boek Koken met Passie. Voor de vierde zondag kiest hij onder andere een recept van zwarte ogenboontjes, omdat de evangelielezing gaat over de genezing van een blinde. Het licht van Gods liefde ga je zien als je zicht krijgt op Jezus. Dat zien is een proces. Net als bij de blindgeborene: van: de mens Jezus, via: Hij is een profeet, naar de belijdenis: Jezus komt van God. Daarin staat de blinde die het licht heeft gezien model voor de christelijke gemeente om getuige te zijn van Hem die het licht is, Jezus Christus. 

Commentaar

  • Israëlzondag 2024-10-11 17:20:39

    Afgelopen zondag is in veel kerken aandacht besteed aan de bijzondere band van ons als...

  • Ver van ons bed 2024-09-27 17:32:11

    Een korte zoektocht op het internet leert me dat er ooit een programma op de televisie was, dat de...

  • Laatste en eerste 2024-09-14 09:19:44

    Dit is mijn zesenveertigste en laatste commentaar voor dit mooie Kerkblad voor het Noorden. Na...

  • Horrorgezinnen 2024-08-31 08:28:17

    Wat een pijnlijke vertoning op de onlangs gehouden democratische conventie in Chicago. Niet ver...