Verdrietig paascadeau
Hoe vieren we Pasen? Dat gaat niet overal op dezelfde manier. Misschien gaan we naar een vroege paasdienst. Misschien is er wel een speciale zangdienst, of misschien gaan we gewoon twee keer naar de kerk. Paasfeest, hoe geven wij daar uiting aan? We vroegen aan Roneela, de Pakistaanse vluchtelinge waarover we een aantal keren in het kerkblad berichtten, hoe zij thuis, in Pakistan, het paasfeest vierde en we vroegen ook naar haar ervaringen met ‘onze’ Pasen.
Mijn moeder vertelde ons altijd over de diepe betekenis van Pasen voor alle gelovigen. Ik denk dat ik ongeveer tien jaar was dat ik het echt begon te begrijpen. We moeten Pasen nog enthousiaster vieren dan kerstfeest, hield ze ons voor. De opstanding van Jezus Christus is de grote overwinning over zonde en dood en over al de satanische machten.




In Matthys zyn Loop, een dorpje in het voormalige KwaNdebele, Zuid-Afrika, was een kleine gemeente. Een paar gezinnen kwamen regelmatig naar de kerk. Een paar jongelui waren actief in het zondagsschool- en jeugdwerk.
Het afgelopen winterseizoen hebben enkele honderden personen de vormingscursus van onze kerken gevolgd in diverse plaatsen in ons land, zo ook in Drachten. De redactie heeft een aantal docenten gevraagd naar aanleiding van deze cursus één of meerdere artikelen te schrijven. Vandaag de eerste bijdrage geschreven door drs. Christa Boerke over ‘Vrouwen uit de Reformatie’.
'Het is te makkelijk om je een vroom antwoord voor te schotelen, alsof bij de gedachte aan Pasen mijn hart volschiet met christelijke gedachten. Helaas is Pasen een feest dat voor mij lange tijd geen bewuste betekenis heeft gehad. Het hoorde er bij. Kerst was voor mij altijd het kindje in de kribbe, de ster aan de hemel, de geboorte van Jezus. Pasen was lange tijd een mengeling van chocolade-eitjes, een raar figuur genaamd de paashaas, een zwarte, witte en een stille dag.' Taeke
Het zou fantastisch zijn als binnenkort alle Joden tot geloof in Jezus zouden komen. Dat zou bovendien de vervulling lijken van Romeinen 11, 26a: ‘heel Israël zal worden gered’. Die uitleg past in het plaatje van hen die denken dat in Gods toekomstplannen Israël nog een belangrijke rol te vervullen heeft. Maar in het eerste artikel bleek dat Paulus dit niet bedoelt te zeggen.