Over geen onderdeel van het predikantswerk verschillen de meningen van predikanten waarschijnlijk zo veel als juist de catechese. Er zijn predikanten die het heerlijk vinden om een avond catechisatie te geven, maar er zijn ook predikanten die het zwaar en moeilijk vinden. Uiteraard zijn er ook die zich ergens tussen die twee extremen bevinden. In dit artikel verkennen we het predikantswerk in de catechese.

Het is elk jaar weer een schitterend evenement: de Startzondag van de christelijke gereformeerde kerk uit Hoogeveen. Rondom de Speelweide in Echten worden volop activiteiten gehouden, waar jaarlijks vele honderden kerkgangers op afkomen. De Startzondag blinkt uit als het gaat om verbondenheid, eensgezindheid en saamhorigheid. En zijn dat niet bij uitstek de thema’s die Jezus ons leerde? Zijn het niet juist deze begrippen waar Paulus de gemeente in Filippi uitgebreid om prees?

Op 31 oktober 1517 spijkerde Maarten Luther de 95 stellingen aan de deur van de slotkapel van Wittenberg. Op dat moment had hij er geen enkel besef van wat de gevolgen van deze daad op de langere termijn zouden zijn. Inmiddels zijn we bijna vijf eeuwen verder. Wat weten wij, de geestelijke nazaten, eigenlijk nog over de begintijd? Gelukkig helpen historici ons een handje.

Vijfhonderd jaar Reformatie, zo’n herdenking doe je niet zo maar even. Daar is een flinke aanloop voor nodig. Daar is veel organisatie voor nodig. In 2009 werd er al een internationale organisatie voor de herdenking in het leven geroepen, Refo500. Deze stichting ontplooit een scala van activiteiten met betrekking tot gebeurtenissen uit de reformatietijd. Professor dr. Herman Selderhuis is directeur van de stichting.

 

Op vakantie in Noord-Frankrijk, liepen mijn vrouw en ik de monumentale herdenkingskapel annex museum van Dormans binnen. Gewijd aan allen die daar aan de Marne vielen tijdens WO I. Duizenden soldaten en burgers waren er in de frontlinie van die strijd gesneuveld en omgekomen. Velen naamloos weggedrukt in de modder van de loopgraven en in, door granaten en mortieren, omgeploegd land. Voor altijd vergeten. Of toch niet? De volgende generatie zette zich in om de schitterende herdenkingskapel te bouwen. Om het te bekostigen kun je een steen sponsoren. Dan wordt je naam of de naam van je school of club op een steen gezet. Dit is mijn of onze steen. Mijn steen wordt gebruikt om het gebouw blijvend te realiseren en om in herinnering te houden hen die vielen.

Een ‘slaaf van Jezus Christus’ is full time in dienst.  Hoe ver strekt dat? Zijn er wel grenzen? Er is een tendens om het predikantschap toch uit te gaan drukken in uren dienst. En, o, wat hebben we het toch druk.... Liever een ander gerucht over onze ‘Baas’!

Meer dan werken

Natuurlijk is dit verhaal een persoonlijk gekleurd verhaal. Niet iedere ‘slaaf van Christus’ zal mijn zienswijze delen. Toch meen ik dat er hier en daar wel normatieve elementen te noemen zijn, en dat zal ik ook doen. Mijn denken over de predikant als gezinslid en als gemeentelid – daar zou het accent deze keer op vallen - wordt bepaald door wat Paulus aan Timotheüs schreef in 1 Timotheüs3: 6-16. Heel kort op een noemer gebracht in vers 15: ‘Wéés in deze dingen’. Dat is een prachtige, kernachtig uitdrukking. Het gaat niet om 24/7 doen. Er staat ook niet ‘doe deze dingen’. Het gaat om je dienstwerk als een zijn, je bestaan als dienaar is een opgave en gave van 24/7/365.

Commentaar

  • Voorjaar 2025-04-12 09:38:55

    Het kan niemand ontgaan zijn, het voorjaar hangt in de lucht. Heerlijk om weer even in het...

  • Veertig dagen Paaspodcast en Spotify 2025-03-28 18:37:35

    Nog een paar weken en dan vieren we opnieuw het Paasfeest. Dat betekent dat we voor wat betreft...

  • Asjera’s terugkeer 2025-03-15 08:38:30

    De profetische uitspraak: ‘Het is God of de afgoden,’ van de christenfilosoof prof. dr. ir. H. van...

  • Vergeving 2025-03-01 08:23:23

    Als ik vanuit mijn studeerkamer naar buiten kijk, zie ik een witte wereld. Begin februari viel er...