Lege plaats
Eén van de apostelen is weg. Is zijn stoel leeg of moeten er gewoon twaalf zijn? Zoals Manasse en Efraïm een opvulling waren van Jozef en Levi. Zwölf muss sein? Waar zoeken ze naar? Een getuige van de opstanding. Het zijn geen kwaliteiten, geen gaven en talenten, geen bijzondere dingen in de mens, alleen het getuige zijn van de opstanding. De anderen zeggen dat dan ook. Er moeten er twaalf zijn. We zoeken er één bij, die met de andere elf vanaf het begin bij Jezus is geweest en die met hen getuige is van de opstanding. Maar weten ze dan niet, dat het aantal van twaalf binnen niet al te lange tijd niet meer gevuld kan worden? Immers, de generatie, die getuige is van de opstanding geweest, zal uitsterven. We horen daarna dan ook niets meer van de opvolging van de apostelen. Het apostelambt is ‘verloren’ gegaan met het heengaan van de apostelen zelf.




De titel van dit artikeltje lijkt misschien wat vreemd, want: weet u of uw buurman sowieso de Bijbel leest? Of weet u dat niet?
Hij heette Johan. Hij kwam uit een christelijk gezin, maar ging niet meer naar de kerk. Een dominee had hem als jongen behoorlijk gekleineerd. Toch was hij lid van onze gemeente gebleven. Daarom stond hij nog in de Gemeentegids. Ik er op af. Hij was nog maar kort geleden getrouwd met een heel aardige jonge vrouw. Ze lieten me hartelijk binnen.
Wie zou de Joden niet gunnen dat ze kunnen wonen in de staat Israël, zeker na de hel van de Tweede Wereldoorlog? De vraag daarbij is echter wel of de stichting van deze staat in 1948 het begin was van de vervulling van de oudtestamentische beloften. Achter die vraag ligt de vraag of na Christus de landbelofte voor Israël onveranderd is blijven gelden.
We zeggen het wel eens: God is hoog verheven én Hij is heel dichtbij. Of – met andere woorden - God is groter dan het universum en tegelijk dichterbij dan onze ademhaling. Als je die gedachten op je in laat werken dan is dat niet te bevatten. Bij het nadenken daarover zou de verleiding kunnen ontstaan om of zijn nabijheid weg te denken of zijn verhevenheid niet serieus te nemen. In het eerste geval wordt God onbereikbaar en in het tweede geval valt Hij zo’n beetje samen met onze werkelijkheid.