?Als het net even anders was gegaan? is een regel uit een lied van
Herman van Veen. Het gaat erover dat er maar weinig voor nodig is om de
geschiedenis anders te laten verlopen. Zoals ??n van de stellingen van
de chaostheorie zo fraai zegt: een wapperende vlinder aan de ene kant
van de wereld kan een orkaan veroorzaken aan de andere kant.
Een mooi voorbeeld van dit ?vlindereffect? is ook te vinden in de
speelfilm -Sliding Doors-. In deze film wordt de hoofdpersoon Helen
ontslagen. Als ze terneergeslagen naar huis gaat neemt haar leven een
onverwachte wending, of liever gezegd de mogelijkheid van die wending
wordt in de film getoond.
Het al dan niet missen van de metro is de aanleiding om twee verhaallijnen naast elkaar uit te werken.
In verhaal 1 mist ze de metro en neemt ander werk om rond te kunnen
komen. Haar vriend heeft echter zonder dat zij het weet ook een relatie
met een andere vrouw. Hij voelt zich daar schuldig over omdat hij Helen
bedriegt, maar ook weer niet zo schuldig dat hij de relatie be?indigd.
Uiteindelijk is het die andere vriendin die Helen confronteert met de
relatie. Helen valt van de trap en belandt in het ziekenhuis.
In verhaal 2 haalt ze de metro wel en is dus veel eerder thuis dan
normaal. Daardoor betrapt ze haar vriend die op dat moment het bed
deelt met zijn ex. Helen verbreekt de relatie en vertrekt.
Lees meer: Mexicaanse grap?
De boeken van Tim Keller verkopen als warme broodjes. Kennelijk is er
behoefte aan heldere, eigentijdse vertolking van de Bijbelse boodschap.
Het lukt Keller telkens weer om bekende Bijbelverhalen en vertrouwde
christelijke geloofswaarheden, zo te kantelen dat je opluistert.
Zo ook in dit boekje. Hierin geeft hij een uitleg van Lukas 15. Vooral
het gedeelte dat wij kennen of noemen: de gelijkenis van de verloren
zoon. Keller is niet de eerste die er ons op attent maakt dat we die
gelijkenis moeten lezen vanuit het begin van Lukas 15, namelijk dat
zondaars tot Jezus komen en dat de Farizee?n en Schriftgeleerden hem
dat kwalijk nemen. Ook is hij niet de eerste die erop wijst dat de naam
?gelijkenis van de verloren zoon? niet klopt. Anderen hebben
gesuggereerd het te noemen ?de gelijkenis van de liefdevolle vader?.
Keller kiest voor de titel ?de gelijkenis van de twee verloren zonen?,
waarbij uiteraard de vrijgevige vader de hoofdrol vervult.
De kern van het boek is tweeledig. De eerste kern is dat Keller op een
originele wijze laat uitkomen dat er twee verloren zonen zijn. De
tweede kern is het optreden van de vader naar beide verloren zonen toe
nl. dat hij beiden tegemoet treedt, beiden binnen nodigt en beiden een
feestmaal aanbiedt. De vrijgevige vader. ?De slechte zoon gaat naar het
feest van de vader maar de goede zoon wil niet.
Lees meer: De vrijgevige God
Ds. J.G. Kortleven, predikant van de roepende kerk van Stadskanaal, opent de vergadering.
Een gedeelte van de vergadering wordt bijgewoond door deputaten naar art. 49 van de Kerkorde.
Als deputaten zijn aanwezig de predikanten A. Brons, G. van de Groep en
W. J. Quist. Ook zijn aanwezig twee afgevaardigden van de Gereformeerde
Kerk vrijgemaakt te Veendam, te weten de brs. K.W. Dikkema en G.
Kruizinga.
Ds. J. Bosch, de nieuwe predikant van de kerk van Groningen is voor het
eerst op deze vergadering aanwezig. Extra aandacht wordt gegeven aan
het beroep dat de gemeente van Delfzijl uitbracht op kandidaat W. de
Bruin.
Als openingslied zingen we psalm 139 : 1 en 9. Uit de Bijbel wordt
gelezen Exodus 3: 1 - 6. Ds. Kortleven houdt een korte meditatie naar
aanleiding van het 5e vers.
Hierna gaat hij voor in gebed en wordt er nog gezongen uit psalm 8: 7, 8, 9 en 11.
Ik houd alles voor vuilnis, opdat ik Christus mag winnen Filippenzen 3:8b
Alles is afval. Christus is alles. Deze twee zinnen geven een hoofdlijn
van Fil. 3:1-14 weer. Het was 25 jaar geleden de hoofdlijn van een
preek die ik over dit gedeelte hield.
Van tevoren wist ik dat een vrouw die anders nooit in de kerk kwam met
haar man was mee-gekomen. Ze was christelijk opgevoed, maar ze had
afstand genomen van kerk en God. Wat zou haar reactie zijn op de preek?
Paulus laat in dit gedeelte zien dat geloven in Christus bevrijdend is.
Maar dat vraagt wel een radicale keus. Uiteindelijk is het alles of
niets.
De reactie van de vrouw was negatief. Ze vond dat de preek haar
overtuiging bevestigde dat christenen het aardse leven niet belangrijk
genoeg vinden. Zij vond het evangelie afstotend.
Vragen
Het evangelie is toch juist uitnodigend en bevrijdend? Dat had ik voor haar niet duidelijk kunnen maken.
Was mijn preek geen goede vertolking geweest van Fil. 3? Had de vrouw
niet goed geluisterd? Speelden beide factoren? Of had ze juist heel
goed begrepen waar het om gaat? Had ze daarom het evangelie afgewezen?
Ik kreeg geen kans deze vragen met haar te bespreken. Het is me wel
blijven bezighouden.
Hadden trouwens de andere hoorders de bedoeling van Fil. 3 wel
begrepen? En ik zelf? Is Christus werkelijk alles voor ons, op de
manier zoals God Hem gegeven heeft? Is alles daarom vuilnis voor ons?
Zo ja, hoe? Maak ik de radicale keus voor Christus? Verkondig ik het
evangelie zo dat de hoorders tot die keus worden uitgedaagd en haar als
bevrijdend ervaren?
Lees meer: Alles is afval
God leren kennen. Volgens de Gereformeerde belijdenis (artikel 2 van de
Nederlandse Geloofsbelijdenis) zijn daar twee middelen voor. De eerste
is de schepping, onderhouding en regering van de wereld en de tweede is
het Woord van God. God leren kennen door de schepping door goed te
kijken, daarover gaan deze drie artikelen. Na het eerste artikel over
een fictief praktijkvoorbeeld en het tweede artikel over Bijbelse
voorbeelden gaat dit artikel over de verhouding tussen het kijken in de
schepping en het lezen van het Woord.
Het staat er in artikel 2 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis heel duidelijk en krachtig. Wij
kennen God ten eerste door de schepping, onderhouding en regering van
de hele wereld. Want de schepping is voor ons een prachtig boek, waarin
alle schepselen, groot en klein, ons laten zien wat van God niet gezien
kan worden, namelijk zijn eeuwige kracht en goddelijkheid. Dit is
voldoende om mensen te overtuigen. Vooral dat laatste zinnetje spreekt
krachtige taal, het boek van de schepping is voldoende om mensen te
overtuigen. Daar belijdt de kerk nogal wat! Voor mij zelf was
het een aantal jaren geleden een nieuwe ontdekking, dat bij de
opsomming in artikel 2 het boek van de schepping als eerste wordt
genoemd en dat er van dat scheppingsboek wordt gezegd dat het voldoende
is om mensen te overtuigen. Toch blijkt in de praktijk dat, als je
zoveel nadruk op het scheppingsboek legt, anderen hun wenkbrauwen
fronsen. Doe je op deze manier het Woord van God niet tekort? De
kerkmensen uit het eerste artikel, die teleurgesteld reageerden op de
excursie tijdens de eredienst van dominee Kijk in de Vegte konden zich
wel eens in een groot gezelschap bevinden.
Lees meer: God leren kennen in de schepping (3)