Aan het einde van het kerkelijk jaar staat de eeuwigheidszondag. Daarna is het advent en begint een nieuw jaar. Bij eeuwigheid denken wij aan de tijd na de aardse tijd, het leven na dit leven. Zo denkend staan we op de eeuwigheidszondag op de rand van het aardse bestaan. Maar we staan ook op de rand van wat we als mens sowieso kunnen begrijpen. We kunnen niet over de rand kijken. Daar zijn we als mens niet toe uitgerust, we hebben er de tools niet voor. De één zegt, dat er niets is over de rand. Maar bedoelt hij dan dat hij niets ziet over de rand? Maar dat is niet zo vreemd, want wij mensen kunnen niet over de rand kijken. Het is alleen wel een beetje vreemd om te zeggen dat daar niets is, terwijl je eigenlijk zegt, dat jij het niet kunt zien. Dan maak je jezelf wel heel erg belangrijk.

Ik schrijf dit commentaar op de tweede avond dat in het programma van Pauw – ’s avonds om 11.00 uur – gesproken wordt over een zeer schrijnende situatie in een verpleeghuis. En juist omdat de privésfeer van onze staatssecretaris van gezondheid, Martin van Rijn, hierbij in geding is, kun je verwachten dat dit gevolgen zal hebben. In de gezondheidszorg wordt geweldig gesnoeid om de zorgkosten beheersbaar te houden. Maar de patiënten zijn er de dupe van. Tegelijkertijd wordt in verpleeghuizen miljoenen winst gemaakt. In het gesprek weigerde de raad van toezicht werkelijk in gesprek te gaan omdat ze niet mee wil doen aan een welles–nietes–spelletje.

 

Onlangs hield ForumC een congres, over ‘schepping en evolutie’. Iets waarover christenen nogal verdeeld zijn. Zulke kwesties zijn er meer:  de homokwestie, vrouw in het ambt, zondagsheiliging.

Mensen houden van duidelijkheid. Financiële zekerheid, kloppende weerberichten, navigatie die je niet het bos instuurt. En ‘geloof’ biedt nog wat extra’s. We destilleren  leefregels en ‘feiten’ uit de Bijbel  om daar dan zo goed mogelijk in te ‘geloven’. Gecombineerd met de regelmatige vraag om vergeving zijn we dan ervan ‘verzekerd’ dat we op de goede ‘weg’ zitten.

Onlangs wandelde ik met mijn vrouw door de Duitse stad Münster. Een stad vol geschiedenis. Je bent het ene historische gebouw nog niet gepasseerd of je stuit al op het volgende. Grote kerken staan op een steenworp bij elkaar vandaan. Indrukwekkende, kolossale gebouwen. Neergezet en in de loop van de tijd – na rampen en oorlogvoering – hersteld. We lopen door de imposante Sint-Paulusdom waarvan de eerste voorganger uit het begin van de negende eeuw stamt. Later bladeren mijn vrouw en ik in een boek waarin de vernielde kerk wordt getoond na geallieerde bombardementen in 1944. Er was genoeg vernield om de waanzin van de oorlog te beseffen.

 

Wat maakte de diepste indruk op mij bij het bezichtigen van deze Rooms-katholieke kathedraal? De lichtinval van deze kerk? Die geëmotioneerde man op die kerkbank? De brandende kaarsjes? De gebrandschilderde ramen, kruisbeelden, knielbanken en nisjes? Ik realiseer me: rooms-katholieken doen het anders dan protestanten. Als het gaat om de ‘zichtbaarheid’ en ‘tastbaarheid’ van het evangelie kunnen we van hen leren.

In 2012 heeft een groot aantal studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn een studiereis gemaakt naar Israël. Geweldig mooi natuurlijk en ook een geweldige ervaring. Wanneer ze later predikant zijn kunnen ze in voorkomende gevallen de opgedane kennis verwerken in hun preken.  Persoonlijk vind ik het ook een goede zaak dat dit soort activiteiten opgenomen zijn in het studieprogramma.

 

Commentaar

  • Zingen in de eredienst (2) 2024-07-25 18:25:50

    Vorig jaar schreef ik over het zingen van psalmen en liederen in de eredienst. Iemand sprak me...

  • Verslavingen 2024-07-12 17:57:04

    Ruim een op de vijftien jongeren gokt weleens online, zo blijkt uit een onderzoek van het...

  • All Nations 2024-06-28 17:42:30

    Vorige week was ik met een groep studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn bij All...

  • Op weg naar de GS 2024-06-15 10:09:55

    Als dit kerkblad verschenen is, is het bijna zover dat de Generale Synode bijeen komt in...