Hoe zit dat eigenlijk met die zo gewaardeerde autonomie (zelfbeschikking) die je in de wereld van de psychotherapie tegenkomt? Staat die niet haaks op geloof, kerk en theologie?

In het vorige artikel (naar aanleiding van het boek van Bert Loonstra*) zagen we dat het er vandaag om gaat onafhankelijk en zelfredzaam te zijn en zelf je keuzes, relaties en visies te bepalen. Dat klinkt in zekere zin heroïsch, maar in de praktijk betekent dit niet automatisch dat we allemaal van die krachtige ‘zelven’ zijn.

Medische wetenschap en biotechnologie hebben veel goede dingen tot stand gebracht. Toch zijn er ook een schaduwkanten aan ontwikkelingen op dit gebied. Eén daarvan raakt de manier waarop wij ons lichaam waarderen.

 

Bij ons lichamelijk bestaan hoort kwetsbaarheid. We worden ouder en kunnen sterven. Mens-zijn is leven met beperkingen, ziekte en gebreken, kortom: afhankelijk-zijn. Dat blijkt al direct bij de geboorte. Er is geen enkel wezen op aarde dat na de geboorte zo lange tijd verzorging nodig heeft. Wanneer kan een kind op eigen benen staan? Dat duurt echt heel lang. Niet dat die tijd zinloos is. In die tijd leert hij afhankelijkheid en vertrouwen op zijn verzorger. Die afhankelijkheid is een middel waardoor hij later sociale contacten kan opbouwen en onderhouden. Hechting is van vitaal belang voor ons sociale leven. 

Een boek van Reinier Sonneveld is altijd de moeite waard, vind ik. Dat geldt ook van dit boek over de toekomst. Het eerste wat hij doet is: een peiling houden hoe de wereld en de mensheid ervoor staat. Wat hebben we bereikt en hoe zal het verder gaan. Hij heeft grote waardering voor wat wij mensen kunnen, ook aan reparatie van gemaakte fouten en risicobestrijding. Maar tegelijk heeft hij een scherp oog voor de gevaren die oppervlakkig optimisme met zich meebrengen. Alles wat we kunnen bergt ook grote risico’s in zich. Een ongeluk zit vaak maar in een klein hoekje. Het probleem zit hem echter vooral in onze menselijke overmoed en hebzucht. Hij illustreert zijn betoog met duidelijke, herkenbare voorbeelden. In die zin is zijn boek een goede gids.

Op 22 oktober is het vijfentwintig jaar geleden dat ik als predikant werd bevestigd en intrede deed.

Fijn dat ik op mijn werkplek gebruik mag maken van een prachtige kantoorruimte waar ik het een en ander kan bewaren en na een poosje zoeken vond ik het artikel in het «cursief» Kerkblad voor het Noorden «einde cursief» van vijfentwintig jaar geleden.

 

Toen Jakob bij zijn oom Laban een eigen kudde mocht gaan vormen, verzamelde hij verse takken van een drietal soorten bomen. Een van die soorten was de plataan. Hij schilde op die takken witte strepen. Dat deed hij door de gladde witte bast bloot te leggen. Gewoonlijk valt de schors al in strepen van de bast af, maar Jakob hielp de natuur een handje. Vervolgens legde hij de geschilde takken in de troggen waar het kleinvee kwam drinken. Hij wilde graag dat het kleinvee dat hij onder zijn hoede had, gestreepte, gespikkelde en gevlekte jongen zou werpen. Had het bronstige kleinvee gedronken van het water met voor hun neus de geschilde takken, dan werd het hitsig, ging paren en wierp na een tijdje gestreepte, gespikkelde en gevlekte jongen (Gen.30,37-39).  

Commentaar

  • Storm in de CGK 2025-07-04 17:44:42

    De afgelopen jaren en zeker de afgelopen maanden en weken zijn voor onze Christelijke...

  • Hellend vlak 2025-06-21 09:25:10

    Net als veel anderen denk ik met weemoed terug aan vroegere tijden. Binnenkort word ik...

  • Zien en zijn 2025-06-07 08:46:46

    Ik worstel ermee. Onlangs hoorde ik twee uitdrukkingen die me sindsdien bezighouden. Het ging over...

  • Eeuwig dankbaar 2025-05-24 07:16:04

    Doetinchem heeft zich mooi op de kaart gezet. Dit jaar vierde koning Willem-Alexander zijn...