Jezus deed nogal moeilijke uitspraken. Over geld, bezit en meegaandheid. Soms lijkt Hij  wereldvreemd, soms een pacifist. Dan is Hij weer onwelwillend.

Of een handige strateeg: als het maar wat oplevert. Dan weer, althans ogenschijnlijk, lijkt hij een diplomaat die het conflict uit de weg gaat. Waar is het Hem om te doen?

Te denken valt aan de Bergrede (Luc. 6) en aan de gelijkenis van de verkwistende  rentmeester (Luc. 16). Of neem Jezus’ uitspraak ‘Geef aan de keizer wat van de keizer is en aan God wat van God is’ (Mar. 12).  Of neem Jezus’ onvriendelijke weigering om te helpen bij een erfenisverdeling (Luc. 12).

In de Bergrede lezen we:  ‘Slaat iemand je op de wang, bied hem dan ook de andere, en pakt iemand je jas af, weiger hem ook je hemd niet. Vraagt iemand je om iets, geef het, en pakt men iets van je af, vraag het dan niet terug (…) heb je vijanden lief, doe wel en leen uit, en verwacht daarvoor niets terug (…) want ook Hij is goed voor ondankbare en slechte mensen. Wees barmhartig, zoals jullie Vader barmhartig is.’

Nee, met het idee van Tjerk Klaas Veninga om publicaties te bundelen en er een groot maandelijks kerkblad van te maken, ben ik het niet eens (KvhN, no. 32), Het Kerkblad voor het Noorden is prima zo. Ik vind het elke keer weer heel prettig om te lezen hoe het in de andere zustergemeenten gaat in deze vier classes in het Noorden. Je leest over broeders en zusters in de andere kerken binnen de CGK en je blijft van elkaar op de hoogte met elkaars wel en wee. Je leert van de andere zusterkerken hoe het daar gaat met startweekend, catechisatie, leerdiensten enz. Hoe is daar de samenwerking met de GKv?  In de vier classes binnen ons kerkverband is een grote veelkleurigheid dat maakt het nu zo boeiend elkaars gemeentenieuws te lezen. Daarbij ook de vraag: Wat kunnen wij als kerken van elkaar leren?

 

Meer dan vijfhonderd kerken wereldwijd geven zondag 18 oktober a.s. in gebed, verkondiging, lied en ac¬ti¬vi¬teit aan¬dacht aan sociale en ecologische gerechtigheid. De zondag na wereldarmoededag is elk jaar de Micha Zon-dag; participerende kerken staan dan stil bij het gezamenlijke thema. Dit jaar is dat 'Mijn wereld op z’n  kop', geïnspireerd door Marcus 10,32-45. Dat staat voor zondag 18 oktober op het oecumenisch leesrooster.

 

Met macht is niets mis, maar we zien teveel misbruik ervan. Recht en onrecht vragen momenteel veel aan¬dacht. Je hoeft het journaal maar aan te zetten en oorlogs¬drei¬ging, oorlogsgeweld en de gevolgen daarvan trekken via de massale vluchtelingenstromen aan je voor¬bij. De wereld staat op zijn kop en overal zien we de gevolgen van machtsmisbruik. Miljoenen mensen zijn op de vlucht en hopen via gammele bootjes een betere toekomst tege-moet te varen. Daarbij vallen veel slachtoffers. En als ze de droge, veilige overkant menen al bereiken, zijn ze nog niet altijd in veilige haven en be¬gint een kilometerslange tocht vaak te voet door Europa op zoek naar barm¬hartigheid en recht.

Er is natuurlijk meer machtsmisbruik in onze wereld. Ook in het klein in familieverbanden, re¬la¬ties, vriend¬schap-pen, kerken, samenlevingsverbanden, economisch verkeer, werk¬si¬tua¬ties, (gezond¬heids)zorg kan macht ten nadele van mensen gebruikt worden.

Steven Paas, Liefde voor Israël nader bekeken, Voor het evangelie zijn alle volken gelijk, uitgegeven bij Brevier in Kampen, ISBN 9789491583728, paperback 208 p., prijs € 18,50

In 2014 verscheen van Paas: Israëlvisies in beweging. In dat boek zette hij zijn visie op de positie van Israël en de relatie van dit volk tot de kerk helder en scherp uiteen. Omdat naar zijn overtuiging in Christus al Gods beloften in vervulling zijn gegaan en Hij het hart van het evangelie is, is door zijn komst de positie van Israël fundamenteel veranderd. Voor Christus was dit volk een specifieke schakel in Gods heilsplan, maar daarna is het een volk als alle andere geworden. Dat wil niet zeggen dat God Israël verworpen heeft. Kijk maar naar alle Joden die tot geloof in Christus kwamen en komen. We moeten er als christenen echter voor waken dat niets en niemand een positie krijgt toegemeten die een schaduw werpt over Christus’ heilswerk.

In zijn boek Onze lieve vrouwe van de schemering voert Jan Willem Otten ons terug naar het begin  van de geschiedenis van de mens, zoals beschreven in Genesis en Van den Vondels Lucifer .

In het vorige artikel zagen we de door Van den Vondel verwoordde angst dat Gods liefde voor de mens en Zijn hoogstaande plannen om de mens boven de engelen te stellen Lucifers trouw (veto) op scherp zette. En ook de betekenis van het bestaan van een proefgebod. Dat de beproefde beseft dat er wat te kiezen valt. In dit artikel twee onderwerpen. Dat vijanddenken in pure fantasie kan ontstaan. En de vraag waarom de mens zo’n begeerlijke prooi werd voor Lucifer.

Commentaar

  • Rust 2025-05-10 07:24:12

    Een aantal (grote) bedrijven heeft er in de afgelopen jaren voor gekozen om een vierdaagse...

  • Bevrijding en vrede – wij gedenken 2025-04-25 08:13:45

    Dit nummer verschijnt kort voor de officiële dodenherdenking – met de kransleggingen op de Dam in...

  • Voorjaar 2025-04-12 09:38:55

    Het kan niemand ontgaan zijn, het voorjaar hangt in de lucht. Heerlijk om weer even in het...

  • Veertig dagen Paaspodcast en Spotify 2025-03-28 18:37:35

    Nog een paar weken en dan vieren we opnieuw het Paasfeest. Dat betekent dat we voor wat betreft...