Mozes (VII)
De ochtendmist hangt nog over de velden en lijkt uit de Nijl het land op te kruipen. Mozes daalt af naar het gezelschap waarvan hij af en toe iets boven de mist ziet uit komen. De farao en zijn gevolg en bewaking. Iedere morgen neemt de farao een bad in de Nijl. Een vast ritueel en Mozes stapt er op af. Maar geheel naar verwachting wordt hij door de bewakers tegen gehouden. Niemand mag de farao benaderen. Mozes kijkt de bewakers aan en zegt alleen maar: ‘Zeg de farao, dat ik er weer ben.’ Iets in zijn houding en stem maakt, dat de bewakers doen wat hij zegt en tot hun verbazing laat de farao Mozes bij zich brengen. Het gezicht van de farao staat alleen niet op zon.




Wanneer je uit de Bijbel leest, kom je soms woorden tegen waar je overheen leest. Je leest het, maar hebt eigenlijk geen flauw idee wat het voorstelt. In het verband van de tekst denk je het soms te weten, maar toch. Kapperbes is voor mij zo’n woord.
Dit is een heel bijzonder boek over een Duitse domineeszoon die trouwde met een oudere Joodse weduwe met twee dochters. Zijn ouders namen hem dat niet in dank af. Maar hij kon niet anders. Behalve zijn liefde voor haar had hij een grote liefde voor God. Zijn genade was voor hem de basis van zijn leven. Dat was maar goed ook, want voor iemand die met een Joodse vrouw was getrouwd, werd het leven voor en in de Tweede Wereldoorlog steeds moeilijker. Klepper had wel wat mensen om zich heen die hem goed gezind waren en connecties hadden, maar toch raakten hij en zijn gezin steeds meer geïsoleerd. Wel zag hij nog kans een dikke en gewaar-deerde roman over koning Frederik Willem I te schrijven. Ook was hij lieddichter. In het Liedboek staan een paar van zijn liederen.
In 1516 was lang niet iedereen blij met de gereviseerde Bijbelvertaling van Erasmus. Alleen al het feit dat hij het gezag van de eeuwenoude kerkbijbel van Hiëronymus (3e/4e eeuw) durfde aan te tasten was voor velen een schok. Zelf vond Erasmus dat hij met dit werk juist een noodzakelijke bijdrage leverde aan de hervorming van kerk en theologie.