Eens beluisterde ik een preek die me nog lang bijbleef. Handen stonden daarin centraal. Een prachtig thema! Kun je van alles bij bedenken.

Handen worden in de Bijbel vaak aangehaald. Soms zijn het harde handen, dan weer troostende, sturende of liefkozende handen. Het is niet moeilijk een groot aantal voorbeelden te bedenken wat je zoal met je handen kunt zeggen. Naast het gesproken woord, zijn ogen en handen immers de meest doeltreffende manier om een mening te ventileren.

Soms kun je door een gebaar meer en dieper geraakt worden dan honderd woorden. Wat een verschil zit er bijvoorbeeld in een troostende hand op je schouder en een neerbuigend wégkijken van iemand.

Eén van de mooiste voorbeelden is wel de uitgestoken hand van Jezus aan Petrus. Zinkend in het water realiseerde hij zich dat hij uit zichzelf niets meer in te brengen had. Heel zijn bestaan, alles waar hij vertrouwen in had, al zijn overmoed, zonk op dat moment letterlijk in het diepe en donkere water van het meer van Galilea. Zijn enige houvast was die uitgestoken hand van zijn Redder en Zaligmaker.

Hoe zit het met onze handen? Laten we er nog een ander aspect bij nemen.

Een wat merkwaardige vraag: Hebben uw handen wel eens ruzie onderling?

Boeiend, Dekker over Bonhoeffer. In titel en ondertitel laat Dekker zien hoe hij Bonhoeffer voor het voetlicht haalt. Hij was een tegendraads theoloog, zoals ook het evangelie tegendraads is. Maar dat is wel altijd Gods Woord bij de tijd. Op die manier wil ook Wim Dekker theologiseren. Bonhoeffer is daarbij voor hem altijd van belang geweest. Naar zijn overtuiging is hij dat nu meer dan ooit. Daarom dit boek.

Telkens neemt hij een kort, sprekend citaat van Bonhoeffer als uitgangspunt. Hij vertelt waarom Bonhoeffer dat in zijn tijd zo schreef. Vervolgens denkt hij er met zijn lezers over na wat dat de kerk en de gelovigen van nu te zeggen heeft. Hoe het ons kan helpen echt christen te zijn in deze tijd.

31 oktober 1517 – Luther, Calvijn, Zwingli – 95 stellingen – de Institutie – de Nederlandse Geloofsbelijdenis (1561) en de Heidelberger Catechismus (1563).

 

Zomaar wat losse termen die allemaal te maken hebben met de Reformatie. Van het ene weet u misschien meer dan van het andere. Sommige dingen hebben we ooit op catechisatie geleerd, maar zijn inmiddels ver weggezakt. Andere dingen, zoals de Catechismus, hebben we uit ons hoofd geleerd of we hebben er zoveel preken over gehoord dat ons (geloofs)leven er grotendeels door bepaald is.

 

Het was een goede(?) gewoonte in mijn eerste gemeente dat een kerkenraadslid trakteerde wanneer hij jarig was geweest.

In eerste instantie was de traditie dat er dan eigen gemaakt gebak werd geserveerd. Er waren broeders die het zelf fabriceerden, anderen hadden uitstekende bakkerinnen (of zeg je gewoon baksters?) thuis. De ingrediënten waren dan vaak van het beste keurmerk.

 

In het vorige artikel zagen we dat God bezig is mensen te overtuigen. Dat Hij niet hun vijand is maar hun Redder én Liefhebber.

Ultiemer bewijs van liefde dan zelf voor iemand te sterven, bestaat niet. Duidelijk werd dat enkel grenzeloze liefde het zou kunnen winnen van menselijk wantrouwen en vijandschap. Dit artikel heeft als onderwerp: God wil dat zijn kinderen ook meedoen aan dit proces van vriendschap sluiten. Om wantrouwen en haat af te breken. Liefde zonder maat is daarvoor nodig. En Jezus laat ons nadenken over de vragen hoe dat ‘ontvijanden’ in zijn werk gaat.

Commentaar

  • Rust 2025-05-10 07:24:12

    Een aantal (grote) bedrijven heeft er in de afgelopen jaren voor gekozen om een vierdaagse...

  • Bevrijding en vrede – wij gedenken 2025-04-25 08:13:45

    Dit nummer verschijnt kort voor de officiële dodenherdenking – met de kransleggingen op de Dam in...

  • Voorjaar 2025-04-12 09:38:55

    Het kan niemand ontgaan zijn, het voorjaar hangt in de lucht. Heerlijk om weer even in het...

  • Veertig dagen Paaspodcast en Spotify 2025-03-28 18:37:35

    Nog een paar weken en dan vieren we opnieuw het Paasfeest. Dat betekent dat we voor wat betreft...