{mosimage}In de afgelopen jaren verschenen op steeds meer plekken stiltecentra,
afgezonderde plekken in de openbare ruimte of in een publieke
instelling, open toegankelijk en ingericht om mensen de gelegenheid te
geven zich terug te trekken voor rust, gebed, bezinning, meditatie of
persoonlijk ritueel. Dergelijke ruimtes zijn bijvoorbeeld te vinden in
ziekenhuizen en andere zorginstellingen, onderwijsinstellingen, kerken,
winkelcentra, op luchthavens.
Stiltecentra worden op uiteenlopende manieren ingericht en ze worden
door heel verschillende mensen bezocht. Overeenkomsten zijn er
natuurlijk ook. Als je kijkt naar de manier waarop mensen denken over
stiltecentra, zijn er grofweg vijf categorieën te onderscheiden:
stiltecentra als het baken, als gedenkplek, als tempel, als vrijplaats
en als cocon. In dit artikel bespreek ik kort die ‘gedachten over
stilte’. De foto’s laten ook zien dat de manier waarop een stiltecentrum
wordt ingericht, samenhangt met dat denken over stilte.
In vrijwel alle stiltecentra ligt een boek waar mensen hun gedachten en
gebeden kunnen opschrijven. In een volgend artikel besteed ik aandacht
aan die ‘gedachten in de stilte’. Beide, het denken over stilte en de
gedachten in de stilte, laten iets zien van de manier waarop mensen
tegenwoordig nog vorm geven aan ‘religie’.
Lees meer: 5 x Gedachten over Stilte
{mosimage}Waarover gaat het bij ‘Geestelijke leiding in de prediking?’ Hebben we
hier het oog op ‘spiritueel leiderschap’ (leadership) waarover vooral
binnen evangelicale kring nogal wat te doen is?
Laten we deze knoop meteen maar doorhakken: deze uitdrukking verwijst
niet zozeer naar het ‘leiderschap’ van mensen, maar naar de leiding van
de Heilige Geest. Concreter gezegd: het gaat hier om de vraag hoe de
Geest het heil dat Christus heeft verworven toepast aan de harten van
mensen. Hierbij moeten we allereerst denken aan de wijze waarop de Geest
zondaren tot Christus brengt in de weg van geloof en bekering. Dat is
echter niet het enige. Het gaat ook om het werk van de Geest in de
oefening en groei van het geloofsleven en om Zijn leiding in de
levensheiliging. Dat betekent dat hier ook aan de orde komt welke
remmingen, stremmingen en strijd er kunnen zijn in het leven van de
gelovigen en hoe de Geest leert daarmee op een geestelijke manier om te
gaan. Aan deze dingen dient een goede, bijbelse prediking voortdurend
aandacht te schenken.
Lees meer: Geestelijke leiding in de prediking (1)
{mosimage}Allen worden wij vroeg of laat geconfronteerd met kwaad. Dat kwaad
ervaren we soms als volstrekt zinloos. Toch is het er. Ondertussen
zoeken we naar een verklaring. Maar zou zwijgen niet beter zijn? Dr. A.
H. van Veluw heeft niet willen zwijgen en een boek geschreven over God,
schepping en de oorsprong van het kwaad.
Bij de aardbeving en tsunami die Japan op 11 maart 2011 hebben
getroffen, zijn meer dan achttienduizend doden gevallen. De
daaropvolgende ontwrichting van de kerncentrales van Fukushima
veroorzaakte opnieuw een golf van leed. Sterk kwam de vraag naar het
waarom naar voren. Wie zou een sluitend antwoord kunnen geven op die
vraag?
Nadenken
Toch is nadenken over de oorsprong van het kwaad niet zonder betekenis.
Het kan misschien in een individueel geval enige troost bieden aan wie
lijden moet verduren. Maar ook zouden we daarmee een voorlopige reactie
kunnen geven op aanvallen tegen het geloof. Velen vragen spottend hoe
een goed en almachtig God kan toelaten dat het kwaad welig tiert. Het
geloof roept om verdediging. Bovendien kan nadenken over vragen naar de
oorsprong van het kwaad ons bewaren voor foute opmerkingen in het
pastoraat.
Lees meer: Het kwaad en de volmaakt goede en almachtige God
{mosimage}Allen worden wij vroeg of laat met kwaad geconfronteerd. We zoeken
daarvoor een verklaring. Ook dr. A. H. van Veluw heeft gezocht zoekt
naar een antwoord op de vraag naar het kwaad. Het resultaat van zijn
zoektocht is een boek over God, schepping en de oorsprong van het kwaad.
Daarin komt ook het kwaad dat mensen doen, aan de orde.
Mensen doen niet alleen hun naaste kwaad. Ze brengen ook de dierenwereld
leed toe. Maar waarom moet dat schijnbaar ongehinderd doorgaan? Zou de
Almachtige dat kwaad niet kunnen tegenhouden? Die vraag leeft bij velen.
Dr. Van Veluw brengt naar voren dat God dat kwaad zeker kan
tegenhouden. Hij doet dat ook. Maar niet alles houdt Hij tegen. Want
kwaad hoort bij een gevallen schepping. Het is de prijs die de mensheid
moet betalen voor het feit dat zij tegen God in opstand is gekomen. Ook
is dat kwaad de prijs op de keuzevrijheid die eigen is aan het
mens-zijn.
Lees meer: Kwaad dat mensen doen
{mosimage}Het gaat in dit boek over je huwelijk. Het voert je weg van de romantiek
om je te brengen naar de realiteit. Dat is een goed idee van de
schrijver, hoogleraar pastorale zorg aan het Redeemer Seminary in Dallas
(VS).
Enkele stellingen waar hij vanuit gaat zijn: 1. We beginnen onze
huwelijke met onrealistische verwachtingen. 2. Een huwelijk waarin
sprake is van liefde, eenheid en begrip, is niet geworteld in romantiek,
maar in de dienst van God. Dat betekent: leef je voor jezelf of voor
Hem? Dat laatste moet je persoonlijke leven en dus ook je leven in je
huwelijk bepalen. Het klinkt als een instant-recept voor een geslaagd
huwelijk. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Het is iedere keer
weer verbijsterend hoe je elkaar kunt kwijtraken in je huwelijk. Jij die
dit stukje leest en getrouwd bent, zult dat herkennen. En dat is niet
per se omdat, zoals wel eens gezegd wordt, mannen van Mars komen en
vrouwen van Venus. Hoe waar dat ook is, het gaat toch dieper en het ligt
ook ingewikkelder. Je kunt dat typeren als een probleem. Je kunt het
ook realistisch onder ogen zien als een uitdaging. Natuurlijk, dan ga je
met zijn tweeën wel eens langs het randje van het ravijn; sommigen
tuimelen er zelfs in, maar realistisch is het wel.
Lees meer: Anders dan je droomde?