Onze samenleving maakt zich sterk voor waarden die haaks staan op het evangelie. Zij wil zelfs dat christelijke organisaties die waarden erkennen. Soms staan we in deze wereld voor een keuze: schikken in een algemeen beleid of weerstand bieden. Dat geeft zorg. Maar wat vanuit de samenleving op ons afkomt, kan ook een proces van loutering zijn.

Druk op christelijke organisaties en individuele christenen in onze westerse samenleving is zorgwekkend. Toch moeten we die druk niet overdrijven. Een zekere relativering is op zijn plaats. In de eerste plaats stelt die druk weinig voor in vergelijking met wat onze vervolgde broeders en zusters moeten meemaken. Verder is een aantal van de voorbeelden die in het eerste artikel genoemd zijn niet specifiek gericht tegen het christelijk geloof. Denk aan de nieuwe gedragscode van de politie. Die code heeft betrekking op allerlei elementen van het uiterlijk van een politieagent. In de derde plaats biedt de Here ons nog vele mogelijkheden voor de verkondiging van het evangelie en de beleving van het geloof. Ten slotte hoort de druk vanuit de samenleving bij het christen-zijn. Jezus zei tegen zijn discipelen dat zij verdrukking zouden lijden. Er is in de geschiedenis van de kerk veel verdrukking geweest. Hoezo spreken wij dan van een toenemende druk?

Zo’n jaar of tien geleden zijn de eerste kringen gevormd in de CGK van Zwolle. Kringen zijn kleine gemeenschappen van maximaal 15 volwassenen, die op verschillende momenten en op verschillende manieren samen komen. Een blauwdruk van de ideale kring bestaat niet. Ik geloof dat iedere kring uniek is in samenstelling en leeftijdsopbouw. Ook de buurt in Zwolle waar kringleden samenkomen verschilt enorm. Dat brengt ook wel een soort spanning met zich mee. Want welke activiteiten passen heel goed of juist helemaal niet bij jouw kring?

Regelmatig krijg ik de vraag: “Elly, heb je nog een leuk idee voor onze kringbijeenkomst?” Vaak volgt er dan een omschrijving van een situatie of een thema waar iets passends bij gezocht wordt. Hoewel de vlag niet de hele lading zal dekken heb ik 100 verschillende ideeën voor de kleine kring gebundeld in een reader: ´100 ideeën voor je kring´.  Vooral bedoelt ter inspiratie voor de ruim 140 kringmedewerkers: de kringcoördinatoren en pastoraal medewerkers.

In verband met het werk van onze zoon bij het World Food Programme van de VN zijn we meerdere keren naar verschillende standplaatsen van zijn gezin op familiebezoek geweest, onder andere twee keer naar Nepal. Tijdens ons eerste bezoek aan Nepal in 2007 was het nog een koninkrijk, maar in 2009 was het na veel strijd van de maoïsten een republiek geworden.

Nepal is het land van de bergen en Boeddha. 80 % hangt het hindoeïsme aan en 10% het boeddhisme. Het christendom vertegenwoordigt een klein percentage van de bevolking, maar kan nu wel vrij worden beleden, wat ca.12 jaar terug wettelijk nog niet mogelijk was.
 
Het land is bekend om de hoogste berg ter wereld, de Mount Everest, 8848 meter hoog.
De ongereptheid van het land en het soms onbeheersbare Himalaya gebergte zijn grote toeristentrekpleisters. Zelf hebben we met Buddha air een rondvlucht boven het Himalaya gebergte mogen maken en de toppen van de Mount Everest van boven af kunnen bewonderen. Dan kom je erg onder de indruk van Gods majestueuze schepping.

De classis Hoogeveen vergaderde dit najaar tweemaal. De extra vergadering was niet nodig vanwege zorgen die er waren, maar vanwege het feit dat een jonge broeder toegelaten wilde worden tot het ambt van dienaar des Woords. Kand. J.W. Moolhuizen had het beroep naar de gemeente van Dedemsvaart aangenomen. Daarom werd hij op 12 oktober peremptoir geëxamineerd.

Zo’n examen is niet bedoeld om het werk van de Theologische Universiteit nog eens over te doen, maar het gaat om iets anders. Bij het examen aan de Universiteit gaat het om de vraag of iemand theologisch voldoende gevormd is. Bij het examen voor de classis gaat het vooral om de vraag of iemand bekwaam en geschikt is om de kerken als predikant te dienen (het karakter van het classicaal examen is dan ook vooral praktisch en geestelijk). Dat moet beoordeeld worden door de kerken zelf, die in de classis bijeenkomen. Pas als iemand via het classicaal examen is toegelaten tot de dienst des Woords, kan hij predikant worden in onze kerken.

…het gaat om één … Christus.
U bent allen één in Christus Jezus.                
Galaten 3:16b en 28b


Paulus heeft de brief aan de Galaten geschreven om te leren tellen tot Eén. Om te laten zien dat geloven éénvoudig is. Dat blijkt echter voor christenen (in Galatië) nog niet zo eenvoudig te zijn. Het blijkt moeilijk te rekenen met de waarheid dat het gaat om die Ene, Christus en dat wie in Christus geloven één zijn in Hem.

In Galatië waren mensen tot geloof in Jezus gekomen. Dat geloof raakte al spoedig, zoals zo vaak, vermengd met andere gedachten en overtuigingen.
De overtuiging groeide in Galatië dat voor een echt geloof de oudtestamentische wetten moeten worden nageleefd. In elk geval moest voor alle gelovigen de besnijdenis als een goddelijke instelling worden gehandhaafd of ingevoerd.
Maak het geloof niet te eenvoudig, was het parool. Daar kom je bedrogen mee uit. God neemt daar geen genoegen mee.

Commentaar

  • Je eigen bijbeltje 2025-10-24 07:32:22

    Zeven jaar oud was ik, bijna acht. Ik herinner me nog goed dat ik naar voren mocht komen in de...

  • Privé 2025-10-11 07:31:53

    Vanaf het begin van deze maand is op tv de documentaire Sextortion te zien. Bij sextortion wordt...

  • Omdat we gezonden zijn … 2025-09-27 07:43:17

    Ik was weer in Indonesië, samen met vier studenten van de Theologische Universiteit Apeldoorn....

  • Aan Zijn voeten 2025-09-13 08:17:13

    Over de kerk is er nogal wat te doen, zeker over onze kerken, de Christelijke Gereformeerde...