Herstellers (2)
In het vorige artikel heb ik beschreven dat ik in het boek Herstellers veel herken. Met name in de beschrijving van een nieuwe generatie christenen in Amerika, die Herstellers worden genoemd, zie ik veel aanknopingspunten voor gemeente-zijn in deze moderne tijd. Daarover gaat dit vervolgartikel.
In veel christelijke gemeenten is de laatste jaren een bezinning op gang gekomen over de vraag hoe je ‘kerk in deze wereld’ kunt zijn. De samenleving om ons heen verandert. Die veranderingen lijken steeds sneller te gaan. Denk maar eens aan alle ontwikkelingen op het gebied van media en communicatie. Ter illustratie. Ongeveer twintig jaar geleden, voordat mijn vrouw Caroline en ik waren getrouwd, moest zij tijdens haar vakantie op Terschellling in de rij voor een telefooncel wachten om mij te kunnen bellen. Nu staan diezelfde telefooncellen als ongebruikte monumenten in het landschap. Onze kinderen kunnen zich er niets bij voorstellen! Ik zelf kan me niet voorstellen waar deze ontwikkelingen over twintig jaar toe hebben geleid. U wel?