We hebben deze week Bevrijdingsdag gevierd. En wie bewust daarbij op 4
mei herdacht heeft wie in de diverse oorlogen gesneuveld zijn, soldaten
en burgers, weet maar al te goed dat vrijheid duur betaald wordt. Zeker
in Nederland is de vrijheid een groot goed.
Wie op het wereldtoneel wat rondkijkt, ziet in deze tijd een grote
vrijheidsbeweging in de Arabische landen. Je merkt dat ook deze wat
afgesloten landen door allerlei moderne technieken in aanraking komen
met vrijheid van denken, vrijheid van spreken en politieke vrijheid.
De basisbeginselen van de rechten van de mens gelden over heel de
wereld. Tegelijkertijd zien wij ook hoe sommige machthebbers en absolute
vorsten hechten aan macht. Ze deinzen er niet voor terug om op hun
eigen burgers te schieten, zoals in Tunesië en Syrië. De beelden op de
TV zijn te gruwelijk om getoond te worden.
In de periode dat wij in Zuid-Afrika woonden en werkten, hebben wij de
afschaffing van de apartheid meegemaakt, de onderdrukking van de zwarte
mensen door de blanken. We hebben gezien hoe groot de angst voor wapens
en brute macht kan zijn. Als op zondagmorgen militaire auto’s door de
straten reden, dan doken de mensen in de kerken op de grond. We hebben
daar ook de bevrijding meegemaakt en de eerste vrije stemming. Drie
dagen lang, in lange rijen en met grote vreugde. Ik heb gezien wat
onderdrukking doet aan mensen en ik heb gezien wat vrijheid doet aan
mensen.
Lees meer: Bevrijdingsdag
Of ik nog commentaar heb? Ik dacht het wel. Zo erger ik me meer dan
verschrikkelijk aan dat meisje dat de hele dienst zit te pingen met haar
Blackberry. Waar ik me trouwens ook zo aan irriteer zijn mensen die
altijd iets sneller zingen dan de gemeente; altijd weer een woord
vooruit. En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe schandalig ik
het vind dat ouderen uit de gemeente massaal verstek laten gaan wanneer
er een jeugddienst is. Ondertussen spreken ze er wel schande van als
jongeren ‘hun’ dienst niet zien zitten. Gestoord word ik overigens ook
van een predikant die alles al vier keer herhaald heeft en het daarna in
het dankgebed nog een keer dunnetjes over doet.
Wat me trouwens ook een gruwel is, is het slecht bespelen van het orgel.
En die ouderling zonder stropdas hoeft wat mij betreft niet herkozen te
worden. En nu ik toch bezig ben: ook de tucht stelt niks meer voor
tegenwoordig; hoort u er dan nog wel eens wat van? Ik zou anders best
wat kandidaten weten. En dan heb ik het nog niet eens gehad over die
nieuwe Bijbelvertaling. Alles van waarde hebben ze gewoon wegvertaald.
Een schande zeg ik u! Ik snap die kerkenraad niet; als ik het voor het
zeggen had ….
Misschien hebt u ook wel zo’n rijtje irritaties, ergernissen en andere
agressie’triggers’. Ik ga er voor het gemak maar van uit dat vrijwel
alle gemeenteleden zaken kunnen noemen waaraan ze zich storen. Die ze,
als zij het voor het zeggen hadden, per direct zouden veranderen.
Lees meer: Grote verzoendag
Een paar weken terug heb ik op zondagavond een bijeenkomst voor
twaalf-plussers bijgewoond, die ging over de gevolgen van drugs en
alcohol gebruik van met name jongeren. Ook in Noordoost Friesland geeft
dit reden tot zorg. Een aantal personen op het terrein van de zorg en
hulpverlening hield een boeiend betoog over de situatie nu en de
nadelige consequenties: hoe jonger je met drugs en alcohol in aanraking
komt, hoe groter de kans dat de hersens onherstelbare schade oplopen.
Ieder weekend worden er in ziekenhuizen jongeren binnen gebracht die
zoveel hebben gedronken, dat soms voor hun leven gevreesd wordt. En niet
alleen drank maar ook drugs. De verpleegkundige schetste in het kort
wat de gevolgen zijn: hersenbeschadiging, de studie lukt niet zo goed
meer, je hebt altijd geld tekort, waardoor je op het criminele pad moet
om aan geld te komen, enzovoort.
Lees meer: Verslaving
Ik las een verhaal. Het gaat als volgt. ‘Ongeveer honderd jaar geleden
[vandaag de dag is het ongeveer honderdenvijftig jaar geleden, NV] zat
Rabbi Izak Meir Alter van Ger na te denken over de vraag hoe het nu
moest met het ochtendgebed van een man die hij kende. De man in kwestie
was schoenlapper, en zijn klanten waren zo arm dat ze maar één paar
schoenen bezaten. De schoenlapper was gewoon hun schoenen laat in de
avond op te halen en er de hele nacht en een deel van de morgen aan te
werken om ze, voordat hun eigenaars naar hun werk moesten, weer te
kunnen afleveren. Maar wanneer moest de schoenlapper nu zijn
ochtendgebed zeggen? Moest hij bij het aanbreken van de morgen eerst
gauw bidden en dan weer snel aan het werk gaan? Of moest hij de
vastgestelde tijd voor het gebed voorbij laten gaan en af en toe, bij
het opheffen van zijn hamer, de verzuchting slaken: “Wee mij, want ik
heb nog niet gebeden!”?’
Lees meer: Gebed
Onze Heidelbergse Catechismus noemt de eucharistieviering van de kerk
van Rome een vervloekte afgoderij. Een hard woord dat discussie oproept
en bij sommigen weerstand. Onlangs werd daarover opnieuw gesproken. Dat
gebeurde binnen het verband van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt).
De gemeente van Barneveld-Voorthuizen deed een verzoek tot aanpassing
van de desbetreffende passage. Zij richtte zich daartoe tot haar
classis. Uiteindelijk zou het verzoek op de tafel van de generale synode
terecht moeten komen. Maar de classis heeft het verzoek terugverwezen.
Het verzoek moest beter onderbouwd worden.
Begrijpelijk is dat velen moeite hebben met de harde toon van de
catechismus op dit punt. Maar we moeten ermee rekenen dat in deze
formulering de tijd meespeelt waarin de catechismus is ontstaan. Het
woord 'vervloekt' is waarschijnlijk opgenomen in reactie op de vele
vervloekingen die Rome korte tijd vóór de verschijning van de
catechismus had uitgesproken over hen die bepaalde rooms-katholieke
leerstellingen niet geloofden. Bovendien klinkt in de formulering van de
catechismus een fel protest door tegen alles wat om de roomse mis heen
was gegroeid.
Maar belangrijker is een andere zaak. Volgens antwoord 80 wordt Christus
in elke mis geofferd. Sommigen menen dat de catechismus daarmee een
verkeerd beeld van de mis schetst. Zij spreken zelfs van een valse
getuigenis.
Lees meer: Pauselijke mis